www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

De shopability van de broodafdeling

In Levensmiddelenkrant on 09/09/2014 at 17:53

Wat een drukte! Al bij binnenkomst hoorde en voelde ik dat er iets gaande was in deze supermarkt. Opgewonden stemmen ergens achter in de winkel. De supermarkt was al een paar jaar geleden geopend, dus ‘de spanning’ voor de shopper was er allang van af. Vol verwachting liep ik richting het lawaai; het bleek dat de broodafdeling de veroorzaker was van alle opwinding.

De broodafdeling was namelijk vernieuwd! De dames én heren genoten luidkeels van de verbeteringen. Zelf producten kunnen pakken en uitkiezen, niet meer verplicht worden om vier, zes of acht broodjes te kopen, maar zelf het aantal kunnen bepalen. En zelfs met twee wagentjes tegelijkertijd door een gangpad kunnen lopen zonder claustrofobische neigingen te krijgen. Het waren zomaar wat kreten van de shoppers die ik opving. Kortom, wat een verademing! Moet u hier met gierende banden naar toe om dit te aanschouwen? Nee, dat ook weer niet. Het is inspelen op de shopper. Inspelen op zaken die wij, u en ik (eigenlijk) allang weten, maar nog niet altijd toepassen.

ProevenLevensmiddelenafdeling
De shopper wil iets kunnen voelen, aanraken, ruiken en het liefst proeven. Zeker als het om versproducten gaat. Nodig de shopper uit om een product op te pakken. Maak ze nieuwsgierig door het net even anders te presenteren, liefst op een tafel. Zodra de shopper een product in zijn handen heeft, neemt de conversie tot aankoop significant toe.

Vrijheid
De shopper is aan de macht. Die wil zelf bepalen wat, hoeveel, waar en wanneer hij koopt. Begin op de winkelvloer. Dus geef de shopper die vrijheid! Een eenpersoonshuishouden zit niet te wachten op een verpakking met vier of zes broodjes. Al wil hij één mini-broodje, dat is zijn goed recht, want wie betaalt er nu uiteindelijk?

3-momenten-van-de-waarheidRuimte
De shopper wil ruimte. Dit geeft de shopper onbewust het gevoel van macht. En macht leidt tot meer aankoop! Alle onderzoeken wijzen dit uit, maar te vaak denken ondernemers dat de winstgevendheid per vvo afhangt van het aantal stellingen dat men op de winkelvloer heeft staan. Gevalletje ‘vorig-eeuw- denken… wakker worden!
Uiteraard zijn er nog veel meer factoren die het uiteindelijke succes van deze nieuwe broodafdeling bepalen, maar het startpunt is prima! Het lijkt erop dat de retailer de shopper serieus gaat nemen. Er staat ons een mooie toekomst te wachten als shopper.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: