www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Weg met het plastic tasje, lang leve de draagtas!

In Careality on 24/07/2014 at 17:41

Wilt u er een tasje bij?” De medewerkster vroeg het zeer vriendelijk en ik accepteerde het aanbod want ik moest nog meer boodschappen doen in het winkelcentrum. Op 16 april jl. heeft Het Europees Parlement in Straatsburg ingestemd met verregaande maatregelen die de hoeveelheid plastic afval verder moeten terugbrengen. Lidstaten krijgen de opdracht binnen nu en vijf jaar het verbruik van plastic tassen voor éénmalig gebruik met 80% te verminderen. Om dat te bereiken, moet er in winkels waar voedsel wordt verkocht, zoals supermarkten, betaald worden voor het plastic tasje. Ik zie u al denken, oké, boeiend, maar niet voor mij van toepassing want ik verkoop geen voedsel.

Plastic soep
Besef echter dat steeds meer van uw klanten bewust zijn van de problematiek van de plastic soep in de oceaan en dat zij het steeds storender zullen gaan vinden als U, de ondernemer, hier geen rekening mee houdt. Met deze nieuwe maatregel zal het gedrag van de shopper gaan veranderen. Zodra er betaald moet gaan worden voor plastic tasjes, zullen meer shoppers geneigd zijn zelf een tas mee te nemen als ze boodschappen gaan doen, wat een hoop plastic scheelt op jaarbasis. Wist u dat op dit moment de shopper bijna tweehonderd plastic tassen per persoon per jaar gebruikt? Daarnaast voorziet de nieuwe maatregel de ondernemer van een extra inkomstenbron door de verkoop van betere en duurzame tasjes. Oftewel, de tasjes krijgen een waarde, kassa!!

Boodschap òp de tas
Echter, hiermee doet u de boodschappentas tekort. Kijk naar het straatbeeld en u ziet bijna iedereen wel met een tas in zijn hand lopen. Dagelijks lopen uw klanten uw winkel uit richting andere winkels, fiets, auto, of lopend naar huis. Minutenlang gratis en relevante exposure!

Door de tas uitsluitend als logistiek vervoersmiddel te zien, onthoudt u zich van de mogelijkheid om nieuwe shoppers aan te trekken, uw formulewaarden onder de aandacht te brengen en/of een actie te promoten. Dus in plaats van de steriele flinterdune tasjes met hooguit een logo erop zou je eens na kunnen denken wat de ‘boodschap’ is die u wilt overbrengen. Op internet zijn er mooie voorbeelden van recyclebare creatieve boodsschappentasjes te vinden. En als u deze voorbeelden ziet, begrijpt u direct ‘de boodschap’. Daarnaast zult u ontdekken dat humor een sterk wapen is. Wat een positieve aandacht!

Collectors’ item
Er zullen ook shoppers zijn die überhaupt geen wegwerptasjes willen hebben. Ook voor hen kunt u iets ontwikkelen. In de modebranche bijvoorbeeld is de tas allang geen logistiek vehikel meer en kijkt men verder dan alleen naar de kostprijs. Maar als ik alle tasjes van de drogisterijbranche naast elkaar leg, kan ik niet anders dan concluderen dat men hier een kans laat liggen. Kom op met die milieuvriendelijke draagtassen die gezien mogen worden! Sterker nog, U kunt er zelfs een collectors item van maken!

Heb ik te diep ‘in de tas’ gekeken? Nee, ook hiervoor verwijs ik u graag naar het internet. Bezoek bijvoorbeeld eens http://www.ebay.com, tik “Trader Joe’s Tote Bag” in en laat u verrassen.

Trader Joe’s is een discounter in de supermarkt branche in Amerika. Kort door de bocht gezegd zien ze het als hun taak of missie om hun klanten op een vrolijke manier geld te laten besparen op de dagelijkse boodschappen. Dat kan je duidelijk zien in hun winkels. Vrolijke kleuren, teksten en visuals met altijd vrolijke medewerkers die je graag helpen.

De boodschappentas wordt hier als volwaardig retailmarketing instrument ingezet. Niet alleen om een bijdrage te leveren aan het gemak voor de shopper en het milieu. Maar ook ter onderbouwing van hun winkelbeleving én belofte. Het is meer dan zichtbaar in het straatbeeld om de Trader Joe’s winkels heen. Het wekt nieuwsgierigheid op en is door sommige shoppers zelfs verheven tot een lyfestyle product . Kortom… de draagtas draagt meer bij dan u denkt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: