www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Koreaanse super past in lifestyle van shopper

In Levensmiddelenkrant on 01/07/2014 at 17:08

SEOUL – De keuze voor een supermarktformule of gemaksconcept zal in de toekomst steeds vaker afhangen van de manier waarop wij leven. Het begrip lifestyle wordt het doorslaggevende argument waarmee consumenten hun keuze bepalen. In Zuid-Korea speelt een retailer als CJ FoodWorld al in op de hybride klant.

Eerdere retailreizen leidden naar steden als Tokyo, Chicago en New York. De hoofdstad Seoul van Zuid-Korea stond al jaren hoog op mijn lijstje. Vooruitstrevend, hoge kwaliteit, technologie en hoge klanteneisen waren de termen die ik vooraf met het Koreaanse retaillandschap associeerde. Meerwaarde en beleving als tegenpool van efficiency en logistiek leiden daar tot mooie concepten waarbij grenzen tussen horeca en foodretail steeds verder vervagen.

Koreaanse super past in lifestyle van shopper

Bioscopen
Blurring is inmiddels een ingeburgerde term in het Nederlandse retaillandschap. Jumbo Foodmarkt en de DekaMarkt World of Food in Beverwijk experimenteren hier volop mee. In Korea zijn ze die fase voorbij. Een voorbeeld van een volledig hybride retailer is het Koreaanse CJ Corporation. Retailer is eigenlijk niet de juiste beschrijving. Het bedrijf zelf spreekt van ‘global lifestyle company’. Het is een wereldwijd opererend conglomeraat – tot 1990 onderdeel van Samsung – met vertakkingen in de entertainmentindustrie, muziek- en filmmaatschappijen, bioscoopzalen, farmacie, logistiek, voedselindustrie, foodretail en horeca. Onder het hoofdkantoor van CJ Corp in Seoul bevindt zich de flagshipstore van CJ FoodWorld; twee verdiepingen blurring, waar restaurantformules als Tous le Jours, A TwoSomePlace, Vip en Bibigo onderdak hebben gevonden te midden van een grote supermarkt. Omdat CJ Corp allerlei verschillende foodserviceformats in huis heeft, kan het zelf de best mogelijke invulling geven aan locaties; van drogisterij tot versmarkt, van koffieshop tot ijswinkel, al dan niet in combinatie met bioscoop of concertzaal. Of je nu op weg naar je werk een ontbijtje zoekt of terugkeert van een voorstelling of optreden, CJ biedt jou de maaltijd voor dat moment. Voor de realisering van een dergelijk concept in Nederland zou je diverse partijen aan tafel moeten krijgen. Albert Heijn komt alleen niet verder dan Etos en Gall & Gall. Wie snel wil inspelen ontkomt niet aan overnames. Formules als La Place, Yogen Früz of Pathé komen dan in beeld. Of je doet zelf ervaring op, zoals Jumbo en DekaMarkt doen.

Gps-baken
Een tweede Koreaanse speler die ver vooroploopt als het gaat om blurring is Gourmet 494, te vinden op de begane vloer van het luxueuze warenhuis the Galleria. Hier kun je de hele dag winkelen en eten. Technologie speelt er ook een rol. Na het plaatsen van een digitale bestelling brengen serveersters deze met behulp van een gps-baken bij het juiste tafeltje. De open ruimte biedt een mix van een gigantische open keuken, restaurant, cafetaria en een luxe supermarkt. Koks bereiden er de producten die de klanten zelf hebben gekocht. Gourmet 494 heeft populaire restaurants uit Seoul aan zich weten te binden. Sushi Matsumoto, sandwichbar Cafe Mamas en Vatos, een Mexicaanse tacoketen hebben er een eigen shop-in-shop. Deze restaurants rouleren frequent, want als de populariteit van een concept afneemt staat er alweer een volgende te trappelen. Ik zie dit in Nederland ook wel voor me. Een grote Jumbo met in het hart ruimte voor een foodserviceplein met zes shop-in-shops van regionaal bekende restaurants. Waarom niet eigenlijk?

Impressie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: