www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Een palet aan mogelijkheden

In Levensmiddelenkrant on 08/05/2014 at 17:06

“Ja, die daar, die rode en paarse. Van ieder twee!” Binnen luttele seconden had de man de commando’s van de vrouw opgevolgd en de blikjes kattenvoer in de winkelwagen gelegd.

Ik keek naar de blikjes en was eerst wat verward. De verpakking was met name blauw. Ik heb geen kat, dus ik ken de codes van de verpakking niet, maar al snel begreep ik het. De vrouw had niet naar de verpakking gekeken, maar de ‘variantkleur’ genoemd. Was dit verrassend? Nee. Kleur is (onbewust) één van de belangrijkste elementen in ons dagelijks leven. Het kan stemming en koopgedrag beïnvloeden. Zo blijkt uit diverse onderzoeken dat kleur voor 80 procent verantwoordelijk is voor merkherkenning. Kleur is dus voor het merk (consument) belangrijk, maar ook voor de shopper. In dit geval hielp het de shopper om efficiënt haar productvarianten te vinden.

3-momenten-van-de-waarheidDat een contrasterende verpakking meer opvalt in het schap moge bekend zijn. Misschien minder bekend is het feit dat een juiste kleurverdeling in het schap maakt dat de shopper het als rustiger, overzichtelijk en prettiger ervaart én dat dit niet alleen ten goede komt aan het navigatiegedrag van de shopper maar ook aan de kwaliteitsperceptie van de categorie.

Kleur beïnvloedt ook het shopgedrag in de winkel in het algemeen én de winkelervaring. Dat rood een intenser effect heeft in onze hersenen dan grijs, zien we terug in de vele rode actiecommunicatieborden in de winkel. Maar wees voorzichtig met welke kleuren u gaat inzetten! Besef dat kleuren niet universeel geïnterpreteerd worden én leeftijdsafhankelijk kunnen zijn. Dus bepaal vooraf wie uw doelgroep is én wat u wilt zijn cq. wilt uitstralen! De komende weken staan in het teken van nieuw leven en optimisme, oftewel geel. Maar besef dat geel ook een drukke kleur is voor de shopper. Gebruik het daarom met mate.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: