www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

De routine-eter aan het zeewier

In Levensmiddelenkrant on 24/04/2014 at 17:04

De man en vrouw scheurden door de supermarkt en gooiden routinematig hun karretje vol. Vermoedelijk kunnen ze het ook geblinddoekt. “Hoeveel dagen?”, vroeg de man aan zijn vrouw. “Tot maandag”, zei ze en hoppa daar gingen drie komkommers de wagen in. Na 20 minuten verlieten ze zeer tevreden de supermarkt.

In dezelfde winkel liep ik een stel tegen het lijf dat met een twijfelende blik in gesprek was met de ‘agf-deskundige’. Uiteindelijk liep men de afdeling af met sla, tomaat, paprika en asperges. Nog geen minuut later stond het stel wederom aan de grond genageld. Ook nu werd er een medewerker aangesproken en na ruim een half uur had het tevreden stel het winkelmandje ook nog gevuld met kaas, zalm, tonijn, azijn en ongezouten walnoten.

Als voedselliefhebber en shopper ben je gezegend als je in Nederland woont. In de Good Enough to Eat Index van Oxfam Novib prijkt Nederland bovenaan de ranglijst. Ons voedsel is relatief goedkoop, divers, van goede kwaliteit en er is voldoende voorhanden. In vergelijking met andere landen zou je mogen verwachten dat de mensen in Nederland vaker experimenteren en/of variëren met eten en drinken. Niets is minder waar. In Nederlandse huishoudens wordt er gemiddeld met slechts acht verschillende maaltijden gevarieerd. Daarbij halen we bij lange na en nog steeds niet de aanbevolen 200 gram groenten en fruit per dag. Over kansen gesproken! Schijnbaar worden we onvoldoende geholpen cq. aangemoedigd om dit te doen.

ZeewierproductenHet eerste stel betrof duidelijk acht- maaltijden-routine-kopers. Het tweede stel bleek bij navraag net begonnen met een koolhydraatarm dieet. Als we de trendwatchers mogen geloven zal de gezondheidstrend doorzetten; groenten als ontbijt, lunch, warme maaltijd en zelfs als dessert. Ook een product als zeewier zal steeds vaker op de menukaart verschijnen.

Willen supermarkten inspelen op deze kansen, dan zal men de klant uit die acht-maaltijden-routine moeten halen. Geef in weekfolders eens ruime aandacht aan bijvoorbeeld tien zeewierproducten – er zijn 160 soorten zeewier – met een uitleg hoe er lekkere gerechten mee zijn te maken. Mensen nieuwe dingen leren eten is niets nieuws. Het betekent wel keuze maken als ondernemer/retailer. Zorgen dat de producten op het boodschappenlijstje komen, goede uitleg in de winkel, helpen met koken, dus verder gaan dan het neerzetten van producten. Je doet het met een goed doel: de gezondheid van je klanten én die van je eigen onderneming. Want nieuwe eetgewoonten bieden nieuwe kansen. De traditionele categorieën zijn inmiddels letterlijk en figuurlijk uitgekauwd. En was het niet zo dat Albert Heijn in het verleden ooit de Nederlanders aan de lucratieve wijn heeft gekregen? Kortom, help uw klant met plannen en probeer in te breken op de acht routinemaaltijden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: