www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Prijs je Rijk!

In Careality on 22/04/2014 at 17:18

We hebben de afgelopen weken mogen genieten van fantastisch lekker weer. Ik bezocht een attente drogist die net na de ingang van de winkel, op 
een goede locatie een display had gebouwd met zonnebrillen en zonnebrand artikelen. Goed bezig! Je zag de mensen bij binnenkomst kijken en een redelijk aantal shoppers stopten, keken ernaar, pakten een product op om er af en toe wat van mee te nemen. Kassa!

Na verloop van tijd viel mij echter op dat een te groot aantal echt geïnteresseerde shoppers twijfelden om tot aankoop over te gaan. Men had een product in de hand en legden het toch weer terug. Binnen pakweg 10 seconden was hun interesse omgeslagen en hoorde ik opmerkingen als ‘Is dit nu al echt nodig?’, ‘Best wel prijzig’, ‘Zal wel van vorig jaar zijn’ of  ‘Weinig keuze’.

Retail is detail
Het verschil maken doe je (onbewust) binnen 1.8 seconde. U, als ondernemer, weet als geen ander: retail is detail. En wilt u het maximale rendement uit uw winkelvloer halen dan zult u inderdaad tot in de kleinste details naar perfectie moeten streven. In dit geval was de locatie perfect. De gedachte om zonnebrand en zonnebrillen te verkopen idem dito en bij navraag bleek dat de producten nieuw waren (dus geen overtollige voorraad van vorig jaar) En ja, de display zorgde voor additionele omzet, dus wat wil je nog meer?

Verlaag de pijngrens
Zoals gezegd had de ondernemer zelf een display gemaakt, producten waren netjes uitgestald en bij de brillen stond een spiegel. Om de verkoop extra te stimuleren had de ondernemer nog een aantal zaken kunnen doen. Zaken waar hij misschien in de snelheid en enthousiasme niet aan gedacht had. Ik wil mij in dit geval alleen eens concentreren op de prijs en het effect wat dit heeft op de shopper.

Als eerste vielen mij de prijskaartjes op. Deze waren best wel groot. Wel netjes (dus niet met de hand geschreven maar via de computer) maar ik schat dat de vermelde prijzen op de kaartjes al snel het formaat hadden van Arial 50.

Wat mij daarna opviel was dat alle prijzen waren voorzien van Euro tekens voor de prijs. Dus bijvoorbeeld € 10. En dit leidde mij tot mijn laatste constatering dat de ondernemer gekozen had voor ‘afgeronde’ prijzen.

Al eens eerder vermeld in mijn column is dat de shopper ook maar een mens is. En alles wat met prijs en betalen heeft te maken doet pijn in onze hersenen. Deze pijn moet overwonnen worden door het genot wat de aankoop zou moeten verschaffen. Hoe groter de pijn, des te hoger de drempel om tot aankoop over te gaan. In het geval van deze display werd de shopper (onbewust) extra ‘gepijnigd’ door én het Euro teken dat voor de prijs stond vermeld én het feit dat de prijs redelijk groot op de prijskaartjes stond geschreven.

Weg met de Euro
Uit onderzoeken in diverse branches blijkt dat het weglaten van het Euro-teken voor de prijs een positief effect heeft op de verkoop. Het effect verschilt per branche en per product maar de effecten lopen uiteen van +8% tot wel +15%, dus waarom niet voor deze producten?

Size matters! Door de prijs groot op het prijskaartje te zetten verander je de prijsperceptie. Er zijn hier diverse onderzoeken naar gedaan en het blijkt dat een kleiner lettertype de verkopen positief beïnvloedt. Zorg uiteraard wel dat de prijs leesbaar blijft, want als het niet duidelijk zichtbaar is, haakt gemiddeld genomen zo’n 50% van de potentiële kopers af!

Last but not least had de ondernemer gekozen voor ‘hele’ prijzen. Vanuit prijspsychologie zijn vele onderzoeken gedaan naar de ‘juiste prijs’. De uitkomsten zijn voor het overgrote deel helder: rond de prijzen nooit af! Dus in dit geval zou de verkoop van het product van € 10 zeer waarschijnlijk nog beter zijn geweest als er op het prijskaartje 9,90 of 9,99 had gestaan.

Kortom, fantastisch initiatief van de ondernemer, met ongetwijfeld een mooi resultaat, maar het had er nog zonniger uit kunnen zien als de ondernemer ‘de prijs’ aantrekkelijker had gemaakt voor de shopper.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: