www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Ook ouderen bieden kansen op omzetgroei

In Levensmiddelenkrant on 24/12/2013 at 18:02

ACHTERBERG – Veel supermarkten lopen tegen de uitdagingen aan die ook Pieter en Marleen Duijzer ervaren in Achterberg, signaleert ShopperDoctor Art Frickus. Men richt zich vanuit gewoonte te veel op huishoudens met kinderen, of deze nu aanwezig zijn in het verzorgingsgebied of niet. Door de vergrijzing zal het aantal ouderen onder klanten sowieso toenemen. Het idee leeft dat men hierdoor per definitie omzet misloopt. Maar is dat ook zo?

ShopperDoctor_logoArt Frickus verzet zich tegen dit vooroordeel dat supermarkten met veel oudere klanten een probleem hebben. “Ouderen bieden supermarkten juist omzetkansen. De huidige generatie 50-plussers besteedt relatief en margetechnisch gezien meer aan voeding omdat ze beter letten op hun gezondheid en ook meer geld per persoon kunnen besteden dan bijvoorbeeld een gezin met twee kinderen. Je moet ze als winkel wel aan je weten te binden. Leg ze in de watten, creëer een plek om te socializen, heldere verlichting en stem je promotiebeleid op ze af.”

De shoppermarketingexpert wijst de Duijzers op een Duitse supermarkt die door speciale maatregelen voor senioren 30 procent meer omzet boekt, mede doordat ook meer 1- en 2-persoonshuishoudens er meer uitgeven.

Bescheiden
Volgens de ShopperDoctor zijn veel ondernemers te bescheiden in de communicatie over de pluspunten van hun winkel. “Klanten uit jullie marktgebied die naar Wageningen rijden moeten wél hun brandstofkosten meerekenen. Die kosten hebben ze bij jullie niet. Daarnaast kan je hier gratis parkeren. Dat zou ik op een leuke manier duidelijk maken. Het scheelt ze al gauw een paar euro per winkelbezoek. Dit in combinatie met jullie persoonlijke service en de aanstaande verbouwing zou toch voldoende moeten zijn om meer klanten te binden.”

Ruimte
In eerste instantie ervaart Frickus de Coop in Achterberg als een ruime supermarkt. Bij nader inzien ziet hij op cruciale plaatsen, of te veel obstakels in de vorm van displays, of dat de klant fysiek te weinig ruimte heeft. “Bij belangrijke productgroepen waar klanten meer tijd nodig hebben, moet je ze letterlijk de ruimte geven. Voorbeelden zijn agf en vlees. Mensen zijn hier vaak even aan het voelen en zoeken, daarom moeten ze elkaar daar makkelijk kunnen passeren. Een klant die iemand in de weg staat, zal snel doorlopen en daardoor mogelijk een bepaalde aankoop niet doen. Dat is een gemiste kans.” Kleinere-porties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: