www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Het miljardenbal is geopend

In Careality on 24/12/2013 at 18:28

“Schat, ze staan hier…” De vrouw komt aanlopen en het stel kijkt samen naar de elektrische tandenborstels. Het werd een levendige conversatie: “Jeetje, wat een keuze! Wat is het verschil tussen deze en die? Waarom is deze 40 euro duurder dan die ander? Kan jij lezen wat erop staat? Hoe duur zijn dan de borstels?” Na een kleine minuut kwam het allerbelangrijkste moment in het selectieproces van deze shoppers.“Pak hem eens vast, kijken of het lekker in het hand ligt” ”Och, wat nu? Hij zit vast en hij doet het volgens mij ook niet!”

Shoppers dopamine
Na nog een minuutje ietwat aarzelend naar de andere producten te hebben gekeken, liep het stel zonder aankoop de winkel uit. Wat een gemiste kans. Bij deze shoppers was inmiddels voldoende dopamine aangemaakt en dat was ongetwijfeld tot verdere hoogte gekomen als ze het product hadden kunnen voelen en testen. Een aankoop tussen de €50 en €100 is tenslotte een zeer stressvolle aangelegenheid en een ondernemer moet er alles aan doen om aankoopbarrières weg te nemen. In dit geval dwingt de ondernemer de shopper om het product elders te kopen. Dus, presenteer die elektrische producten los (uiteraard beveiligd) met stroom erop.

Het is zover
Op het moment dat ik dit schrijf, half november, is het weer zover. Je wordt overspoeld met parfum- en speelgoedreclames op TV, All You Need is Love-previews en de winkels gaan er met de dag chaotischer uitzien. Het miljardenbal is geopend. Tijdens Sinterklaas en Kerst geven shoppers miljarden uit, van eten tot cadeaus. Daarbij hebben ze de keuze uit pakweg 145.000 verkooplocaties en 55.000 horeca locaties.Van fysieke winkel, webwinkel en ambulante handelaar tot horeca-eigenaar; iedereen hoopt deze weken zijn jaar goed of nog beter te maken.

Kerst in november
Recent onderzoek uit Amerika over kerstaankopen geeft aan dat 60% van de shopper zich al begin november gaat oriënteren. Ruim 2/3 doet dit online. De helft shopt online tijdens kantooruren (het is tenslotte een serieuze aangelegenheid) en ruim 70% zegt minimaal 1 cadeau online te kopen. Ik verwacht eerlijk gezegd niet al te grote verschillen met Nederland, waar Google ook ‘shoppers’ best friend’ is. Hier start bij het merendeel van uw potentiële shoppers het oriëntatie- en koopproces. Webshops in Nederland verwachten tijdens deze feestperiode een verkoopstijging van rond de 30% versus de normale weken. Over het gehele jaar verwacht men een omzetstijging van 8%. Geen slecht resultaat.
Het huidig marktaandeel van ‘online’ tijdens de feestperiode is lastig aan te geven. Diverse onderzoekbureaus komen met verschillende cijfers. Variërend van 10% tot wel 20% (het laatste getal zou het aandeel zijn inclusief uitgaven aan eten, drinken, reizen, cadeaus en kerstversieringen).

Zeven zekerheden
Eigenlijk zijn marktaandelen helemaal niet belangrijk. Het gaat tenslotte om uw onderneming, uw omzet en in welke mate u in staat bent uw shoppers te helpen met de invulling van hun feestperiode, die door de meeste shoppers als zeer stressvol wordt ervaren. Om in de termen van één van Neerlands’ grootste grootgrutters te blijven, start om te beginnen met onderstaande 7 zekerheden.

1. Laat de producten ervaren. Laat het dus zien en met name ook voelen, ruiken, proeven en horen.

2. Zorg voor voldoende gekwalificeerd personeel dat advies kan geven.

3. Bied gratis WiFi aan; 44% van uw shoppers zegt dat ze regelmatig tijdens het winkelen online op hun telefoon een product checken op reviews of prijs. Bied gratis WiFi aan, dan bent u direct in het voordeel.

4. Zorg dat u computer, tablet en/of mobiel bij de hand heeft om van een ‘Showroomer’ een koper te maken. Benader de showroomer proactief en ga samen ‘het net’ op.

5. Bied de shopper de mogelijkheid om de producten thuis te laten bezorgen of later op te halen.

6. Zet niet teveel artikelen en meubels in uw winkel, geef de shopper letterlijk de ruimte zodat hij of zij snel kan zien wat er te koop is.

7. Bedank de shopper hartelijk voor zijn komst!

Heeft u bovenstaande zekerheden nog niet allemaal geïmplementeerd? Dan heeft u nog niet de maximale omzet uit uw fysieke winkel gehaald, oftewel een kans voor u… 2014 wordt een fantastisch jaar!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: