www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

New Yorkse speciaalzaken doen het ánders

In Levensmiddelenkrant on 22/10/2013 at 17:33

NEW YORK – Ga er maar aanstaan als startende foodondernemer in New York. Meer dan 1000 supermarkten, zo’n 8000 conveniencestores en meer dan 4000 restaurants. En dan heb ik het nog niet over het aantal speciaalzaken dat food verkoopt. Deze winkels hebben volop groeikansen. Men gaat namelijk verder dan gewoon producten op de plank leggen.

Kaasworkshops

De afgelopen rapportages heb ik mij met name verdiept in ‘de grote jongens’. Maar ik zou New York tekort doen als ik niet een paar pareltjes onder de speciaalzaken zou belichten. Ik kies daarbij voor specialisten die verder gaan dan alleen de winkel. Bijvoorbeeld Murray’s Cheese, een kaaswinkel met twee locaties in New York én een eigen Cheesebar met een uitgebreid menu waarin hun kazen voorkomen. De medewerkers vragen welke kaas je wilt proeven, direct na de vraag of je een fijne dag hebt. Ook is er een broodafdeling, een afhaalbalie voor belegde broodjes, een hoekje met allerlei etenswaren, een olijfbar, een groot wijn- en bierassortiment, een pastabar en een koeling met diverse etenswaren en een aantal kaasgerelateerde non-food artikelen. Achterin de winkel worden kaasworkshops gegeven en onder de winkel liggen rond de 100 kazen te rijpen. Ook is het mogelijk om direct te consumeren in de naastgelegen eigen Murray’s Cheesebar. Men houdt zeer intensief contact met hun klanten via onder meer Twitter, Facebook, videosite Vimeo, Tumblr en de eigen blog.

Davids-TeaLimited editions
Een andere bekende speciaalzaak is Davids Tea. Zij gebruiken eveneens volop social media als Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest om klanten te inspireren en ze te betrekken bij één van de 120 theewinkels, waarvan drie in Manhattan. Bij Davids Tea mogen fans zelf een naam verzinnen van een nieuw product, krijgen ze theesamples bij een bestelling en gebeurt er nog veel meer. Ook worden er regelmatig theeworkshops gegeven. Binnen is gratis wifi en kan je relaxed je thee drinken. Uiteraard is het mogelijk om thee to go en online te bestellen zodat je niet hoeft te wachten. De winkels bieden niet alleen vele soorten thee, ook zijn er giftpacks, starter- skits, mokken en veel ‘limited editions’ om de consument te blijven verrassen.

Ambassadeurs
De inrichting en uitstraling van de speciaalzaken ligt op de grens van rommelig… of toch autheniek? Je kunt ook zeggen dat dit de shoppers uitnodigt om te gaan shoppen, zoals bij Despaña Brand Foods, een corporatie die in een Despaña Fine Foods winkel en tapas-café in Soho Spaanse specialiteiten verkoopt. Uiteraard kan je producten kopen voor thuis maar kan je ook complete gerechten klaar laten maken, of direct gaan eten. Daarnaast Despanaorganiseren ze wijnproeverijen en workshops hoe een Spaanse ham aan te snijden. Ze bieden catering, bezorgen lunch en verrassen de klanten met activiteiten zoals Paella Saturdays. Uiteraard zijn ze aanwezig op diverse social media.

Dit zijn drie voorbeelden van echte specialisten op hun vakgebied. Het succes wordt niet alleen bepaald door de winkel, de concepten bieden meer dan dat. Men is altijd bereikbaar, producten zijn dagelijks verkrijgbaar en het verhaal wordt via nagenoeg alle social media verteld om van potentiële liefhebbers ambassadeurs te maken. Zij hebben heel goed door dat het spelletje niet meer alleen draait om zoveel mogelijk mensen in de winkel te krijgen. Het gaat erom relevant te zijn op alle momenten van de dag, met een propositie die verder gaat dan puur het product alleen. Het gaat om een goed ‘eigen’ verhaal.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: