www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Waar of niet, lokaal geeft een goed gevoel

In Levensmiddelenkrant on 29/08/2013 at 17:17

NEW YORK – In onze supermarkten staat de lokale trend nog in haar kinderschoenen. Op een klein aantal vooruitstrevende ondernemers na is er nog geen formule die er hard mee aan de weg timmert. Hoe anders is het in een stad als New York. In deze gigantische Metropool is het kleine lokale product overal aanwezig.

lokaal-geeft-een-goed-gevoelNet zoals de Nederlandse shopper ben ik totaal de weg kwijt als het gaat om uiteenlopende claims, logo’s en stempels die op de verpakkingen staan. Wat ik wel wil als shopper en consument is goede voeding. Voeding die mij helpt om mij nog beter te voelen, die vers en eerlijk is en die onze aardbol zo min mogelijk beschadigt. U mag het een naam geven: duurzaam, bewust, scharrel, eko of bio. Ik waag mij er niet meer aan en behoud mij het recht toe om het in dit artikel allemaal te bestempelen als ‘feel good food’. Dit is de benaming die ik regelmatig hoor vallen in landen die in deze trend voorop lopen. In New York, de stad die ik voor deze serie reportages bezocht, is de feel good trend overal aanwezig; van Farmers Markets, restaurants, supermarkten tot de kleine voedselkraampjes op straat. Het lijkt erop dat de New Yorker helemaal in is voor goede voeding. Anders dan elders in de Verenigde Staten zie je in Manhattan dan ook nauwelijks mensen met overgewicht. Het episch centrum van de feel good trend hier is Union Square Farmers Market. Wat in 1976 begon met een paar boeren, is ruim 35 jaar later uitgegroeid tot een ‘hot spot’ waar 60.000 shoppers wekelijks komen kijken, praten, eten en kopen. Union Square Farmers Market is vier dagen per week geopend van 08.00 tot 18.00 en biedt naast talloze eet- en drinkkramen ook regelmatig optredens voor en door New Yorkers. Naast deze bekendste boerenmarkt telt New York nog 27 van dergelijke locaties waar boeren en telers direct aan consumenten verkopen. Een tiental is het hele jaar door geopend.

Gemêleerd
Op het eerste gezicht lijken deze markten op onze weekmarkten. Toch is het aanbod totaal anders. Hier vind je alleen voedsel van lokale boeren en telers. Het zijn allemaal producten met een verhaal: lokaal, biologisch, organisch, puur, eerlijk, opgekweekt zonder pesticiden, herbiciden, fungiciden of synthetische meststof. Het publiek is er zeer gemêleerd. Van zakenmensen en toeristen tot de hippies met hun geitenwollensokken. Natuurlijk kan je er uitgebreid proeven, en natuurlijk betaal je er meer voor dan bij de Amerikaanse Aldi-dochter Trader Joe’s. “Sorry meneer, deze producten verkopen ze daar niet, deze zijn echt goed!”

Lading
De term lokaal heeft in New York een belangrijke lading gekregen. Lokaal staat er synoniem voor vers, echt, oprecht en gezond. Van groente tot vlees, van wijn tot vis. Kortom, het is geen trend meer, het is er volledig ingeburgerd. De gewone supermarkten hebben het ook ontdekt en enthousiast omarmd. En een restaurantketen als Eataly organiseert zoiets als de week van New York. Op mijn vraag wat dit bijzonder maakt kreeg ik als antwoord: het is lokaal, uit New York, dus kwaliteit, vers en gezond. Waar of niet waar dat doet er niet toe, want het klinkt verrekte sympathiek en geeft mij inderdaad het gevoel van vers en goed.

fotos

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: