www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Fles zonnebrand voor een kilo gehakt

In Levensmiddelenkrant on 22/08/2013 at 17:24

De twee vrouwen stonden druk en opgewonden met elkaar te praten. “Klopt, ik heb nu niet zoveel nodig want ik ben al ruim een week bezig met mijn diepvries leeg te eten. Je koopt in de loop van de tijd allerlei aanbiedingen en die vind ik nu dus weer terug. Sommige dingen krijgen we niet op, die geef of gooi ik weg.”

Dezelfde dag in het nieuws: een gemiddelde Nederlander houdt er bepaald geen duurzaam voedselpatroon op na. Hij gooit veel weg, eet te veel vlees en zuivel en bovendien is de helft van de Nederlanders te zwaar. Dat stelt het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).

Uit een rapport van het PBL blijkt dat consumenten verantwoordelijk zijn voor de helft van alle voedselverspilling, namelijk voor zo’n 1,4 tot 2,5 miljoen ton voedsel per jaar. In totaal wordt 20 procent van alle voeding weggegooid.

Verspilling van eten zal mensen steeds vaker een onaangenaam gevoel geven. Niet alleen vanwege verspilling van het geld, maar meer ook vanwege het feit dat het niet duurzaam is. Dit betekent gedragsverandering voor zowel retailers, shoppers als fabrikanten. Vraag is wie dit als eerste gaat oppakken. Ik lees wel eens de term ‘consuminderen’, maar daar is hier geen sprake van. Er wordt gewoonweg te veel gekocht en te snel weggegooid.

Volle-diepvriesWelke retailers en leveranciers durven deze uitdaging aan en gaan de shopper helpen met aankopen- op-maat? Vanuit leveranciers te beginnen met kleinere portie verpakking die inspelen op de vergrijzing en kleine huishoudens. En als retailer zou je kunnen beginnen met het ontzorgen van shoppers in de aanloop naar hun vakantie. Ik zie het al voor me: lever uw diepvriesproducten bij ons in en u krijgt de waarde hiervan terug of kan dit direct omzetten in bijvoorbeeld zonnebrandolie. Een kilo gehakt wordt een flesje factor 25!

Ik weet zeker dat veel mensen dit waarderen. Er ontstaat een positieve ‘buzz’. Social media doet z’n werk, er wordt over u gepraat, u wordt zelfs aangeprezen, u bent relevant voor deze groep mensen. U krijgt nieuwe shoppers over de vloer, wat voor u de mogelijkheid biedt om deze shopper te omhelzen en een fan van uw winkel te maken. Ga ik te ver voor u? Dan ben ik misschien overspannen en is het tijd voor vakantie!3-momenten

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: