www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Een gevulde koek misschien? Of een zak drop van 1 euro?

In Diversen on 09/08/2013 at 17:00

‘Heeft u belangstelling voor onze aanbieding, een gevulde koek van 1 euro?’ Niemand kijkt nog op van de bijverkoop in tankstations. Maar ook steeds meer retailers, zoals de HEMA en V&D, verleiden klanten tot extra aankopen.

De één vindt het handig, de ander vindt het irritant. Maar nadat deze bijverkoop jaren geleden de tankstations veroverde, wagen ook steeds meer retailers een poging om nog een extra product te verkopen aan de klant die eigenlijk al klaar is met winkelen. HEMA-filialen mogen sinds ruim anderhalf jaar een poging wagen.

Zo is de HEMA in Middelburg daar meteen mee begonnen en doen de collega’s in het centrum van Eindhoven sinds een jaar aan bijverkoop. Regelmatige klanten van filialen in Nijmegen en Deventer kregen echter pas recent voor het eerst een product aangeboden. „Dit jaar is het pas echt een hot item geworden”, aldus een medewerker in Nijmegen. VenD-quoteDaarbij gaat het om de meest uiteenlopende producten, van eierkoeken tot vaatwastabletten. In Deventer werden klanten die afrekenden recent verleid met een appeltaart. „Doelstelling is enerzijds het kennis laten maken met de producten en anderzijds is dit verkoopbevorderend en hoop je dat de klant herhalingsaankopen doet”, aldus een woordvoerder. Ook V&D biedt sinds twee jaar in alle vestigingen ‘kassakoopjes’ aan. „Elke maand ontvangen de winkels een overzicht van koopjes die zij kunnen aanprijzen, die aansluiten bij de actualiteit en bij de afdeling, en die een lage prijs hebben”, aldus het warenhuis. Hoe succesvol de verkoop is, maakt zij net als andere retailers niet bekend. „Maar klanten profiteren er graag van.”

Ook medewerkers van kiosken op stations (‘Wilt u misschien een gevulde koek bij uw koffie?’) en de gezondheidswinkels van De Tuinen (‘Heeft u daarnaast nog interesse in ons Art-quotemagazine?’) verleiden klanten tot extra aankopen. „Dat niet alleen tankstations de methode nu inzetten verbaast mij niet”, zegt Art Frickus. Hij adviseert bedrijven over het verhogen van de omzet, onder andere via acties op de winkelvloer. „Het aantal winkelende mensen neemt door de recessie af. Ondernemers moeten hen dus verleiden. Uit publicaties en onderzoeken blijkt dat het persoonlijk aanbieden van producten helpt de omzet te vergroten.”

Maar de meningen over de bijverkoop lijken sterk verdeeld, ook onder de medewerkers zelf. Vakblad TankPro hield in december nog een enquête onder medewerkers van tankshops van onder andere BP, Shell en Texaco. Meer dan de helft van het personeel dat aanbiedingen moet verkopen, gaf aan dit als onprettig te ervaren. Of dat de reden is dat Action – net als bijvoorbeeld drogisterij Etos – bijverkoop niet toestaat, wil de voordeelretailer niet zeggen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: