www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Whole Foods Market TriBeCa maakt reputatie servicesuper waar

In Levensmiddelenkrant on 09/07/2013 at 17:32

NEW YORKMet 350 supermarkten en een omzet van 7,6 miljard euro behoort Whole Foods Market, Inc. tot de honderd grootste retailketens ter wereld. Het bedrijf heeft een uitstekende sociale reputatie, richt zich nadrukkelijk op natuurlijke en biologische producten en staat op de vierde plaats in de lijst van de Top 25 ‘Green Power Partners’. Een trotse status die het filiaal van Whole Foods Market in de New Yorkse wijk TriBeCa dagelijks onderstreept.

In Manhattan zijn de meeste flagship stores van foodretailers gevestigd rond Union Square. De Whole Foods Market in de bruisende wijk TriBeCa, één van de zeven vestigingen van de keten in Manhattan, is hierop een uitzondering. Mij werd aangegeven dat deze Whole Foods Market tot de wereldtop behoort van de mooiste en beste supermarktwinkels en was voor mij daarom een absolute ‘must see’. Wie onder meer de Facebookpagina, digitale nieuwsbrief en Wellness club van deze winkel op internet bezoekt, zal het opvallen dat Whole Foods Market zowel lokaal als sociaal bijzonder actief is. Activiteiten die veelal samen met leveranciers worden georganiseerd. Dit staat in schril contrast met Nederland waar men vanuit ‘efficiency en kosten’ vaak kiest voor nationale activiteiten. TriBiCa bruist. Niet alleen vanwege de bouw van het nabijgelegen World Trade Center (WTC), maar ook omdat de buurt ‘hot’ is.

TriBeCa

Indrukwekkend
Ik heb Whole Foods Foodmarket TriBeCa drie keer bezocht op verschillende tijden en deze toonde zich telkens niet alleen schoon en verzorgd, ook het percentage out-of-stock was nagenoeg nihil. Bij andere Whole Foods filialen die ik heb bezocht was dit wel anders. Het filiaal is indrukwekkend: twee verdiepingen, twee liften, een vvo van ruim 6300m2 en een inrichting die naar verluid meer dan twintig miljoen dollar heeft gekost. De winkel weet een mooie balans te vinden tussen verleiding en prijssignalen. Uiteraard is het een ‘luxe’ supermarkt, dus weet je als shopper dat je voor de (natuurlijke) producten iets meer kwijt bent. In tegenstelling tot Food Imperium Union Square (zie: Levensmiddelenkrant 25 mei 2013) weet deze winkel haar reputatie van servicesuper wél waar te maken. De concierge service, waar via mail of telefoon bestelde producten binnen vier uur thuis worden bezorgd, is hier een mooi voorbeeld van. Prachtig zijn de versafdelingen. De presentatie en het aanbod agf, kaas, koffie en take away zijn heel bijzonder. Net als de bierafdeling waar diverse bieren op tap verkrijgbaar zijn. Opvallend is ook de Dosateria. Deze ‘Indian Style Street Food Venue’, een exclusieve samenwerking tussen Whole Foods en restaurantketen Café Spice, richt zich met moeilijk verkrijgbare lekkernijen als dosas, utapams en Bombay Frankies op de grote Indiase gemeenschap van New York. De free flow indeling, de occasion based cross merchandising en het zeer behulpzame personeel maakt een bezoek aan Whole Foods Market TriBeCa een feestje.

Geen probleem
Minpuntjes? Waar in de Nederlandse supers alles draait om prijs, richt Whole Foods Market zich op een doelgroep die bewust met voeding omgaat en ook wat te besteden heeft. Prijs is bij de formule geen probleem. Sprak ik een medewerker aan op de prijs, dan werd mij netjes gewezen op de voordelen van de producten en de vele services van Whole Foods Market. ‘Of u kunt naar een andere supermarkt hier vlakbij, daar verkoopt men gewone producten…’.

TriBeCa-collage

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: