www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

De linkshandige klant als PR-instrument

In Levensmiddelenkrant on 04/07/2013 at 17:36

RechtshandigDe vrouw liep met het mandje in haar linkerhand ‘vanaf rechts’ het gangpad in. Omdat ze haar aandacht volledig bij het schap had, botste ze frontaal op een man die van de

andere kant kwam. Hij had een winkelmandje in zijn rechterhand. Kwam dit door een ‘knallende’ promotie in het schap? Was het soms liefde op het eerste gezicht? Moest de één

uitwijken voor iets, een display of een container met vracht? Was het gangpad te smal?

Nee, niets van dit alles. Dit heeft alles te maken met het feit dat de shopper ook maar een mens is. Tussen de 10 en 15 procent van bevolking, dus ook uw klanten, is linkshandig. De frontale botsing was dus een gevolg van het verschil tussen links- en rechtshandigheid. Linkshandige mensen hebben hun winkelmandje tenslotte in hun rechterhand en pakken met hun voorkeurshand – de linker – de producten uit het schap en struinen daarom liever (onbewust) vanaf links het schap af.

Prettiger winkelervaring
Onderzoek leert ons dat winkels die zeer bewust omgaan met de inrichting van de winkel, dus ingericht vanaf rechts met een bewust gecreëerde dominante looproute tegen de klok in, 3 procent beter scoren dan winkels die hier geen rekening mee houden. Reden is heel simpel: u creëert hiermee een prettiger en dus gemakkelijke winkelervaring voor 85procent van uw shoppers. Door aan de rechterkant van de looproute de belangrijkste (hoeft niet altijd marge te zijn) productgroepen te plaatsen, zijn de rechtshandige shoppers ontvankelijker voor dit aanbod.

3-momenten-van-de-waarheidAmbassadeurs
Moet u linkshandigen dan negeren? Nee, absoluut niet. Niet alleen is het in volume een grote doelgroep, maar we zien ook dat linkshandigen vanuit marketing bekeken een zeer interessante groep vormen. Onder de linkshandigen zitten relatief veel bijzonder mensen, opiniemakers, topsporters en creatievelingen. Mensen als Johan Cruijff, John de Mol, Beethoven, Bill Gates, Leonardo da Vinci, Angelina Jolie en Barack Obama. Oftewel, als u hén enthousiast -ambassadeurs- weet te maken van uw winkel of product, dan zou u dat zo maar – relatief – veel meer nieuwe klanten kunnen opleveren dan wanneer u zich richt op de ‘rechter’ massa. De inzet van linkshandigen is dus uitermate interessant om de effectiviteit van uw shoppermarketingactiviteiten te verhogen.

Ambidexter
Ondergetekende is ambidexter: ik ben zowel links- als rechtshandig. Ik zal de volgende keer als ik de supermarkt bezoek eens kijken in welke hand ik het mandje vasthoud.

Art Frickus

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: