www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Is uw etalage een ‘shopper-stopper’?

In Careality on 13/06/2013 at 17:17

“Meneer, ik woon hier niet, dus sorry dat ik het vraag, maar weet u waar ik zonnebrandolie kan kopen?” Zelf was het ook mijn eerste bezoek aan dit winkelcentrum maar ik had zojuist een drogist bezocht en ik meende mij te herinneren dat deze zonnebrandartikelen had staan. “Mevrouw, u bent zojuist langs een drogist gelopen en daar heb ik volgens mij zonnebrand zien staan. Kijk, daar, links 50 meter verderop, met die bakken met speelgoed en sokken.” De vrouw was verbaasd dat ze erlangs was gelopen, bedankte mij en liep naar de drogist.

Front-of-store shopping consideration
Een mooie Engelstalige term die door steeds meer buitenlandse retailers als belangrijke parameter wordt gebruikt om het succes te meten. Een term die ik 1,2,3 niet mooi kan vertalen in het Nederlands en waar ik eerlijk gezegd nog weinig over hoor en lees in Nederland. Het komt er in het kort op neer dat de etalage, de materialen die u buitenzet, de ingang en de inrichting direct na de ingang maar één doel hebben: het ‘overhalen van passanten om uw winkel te bezoeken’. Klinkt logisch, maar toch zijn veel ondernemers hier niet bewust mee bezig. Zoals de drogist in kwestie die sokken en speelgoed buiten had neergezet waardoor de vrouw niet eens wist dat dit een drogist was. Natuurlijk, de ondernemer moest van deze ‘oude’ spullen af, wilde ruimte creëren voor Moederdag, maar of het slim is om deze spullen dan als ‘uithangbord’ cq. ‘trekker’ te gebruiken, is zeer de vraag.

Verder dan de etalage
Eén van de vier ‘buitenbeeld’ factoren die uw succes bepalen, is de etalage. Aan de etalage wordt over het algemeen behoorlijk wat aandacht geschonken. Als ik vraag naar de doelstelling van de etalage, krijg ik regelmatig de term ‘mooi’ teruggekoppeld of ‘omzetverhoging’. Vraag ik naar twee conversiecijfers, te weten van passanten (die naar de etalage kijken) die vervolgens de winkel binnenlopen en shoppers die kopers worden van de producten die in de etalage staan inclusief bijbehorende gemiddelde kassa-aanslag, dan wordt het stil. In sommige gevallen besteedt de ondernemer het uit en vertrouwt volledig op de etaleur, of geeft aan dat hij het te druk heeft om zich met dit soort zaken bezig te houden.

Eerste indruk goud waard
Besef dat zeker in deze tijd u alle contactmomenten met shoppers moet optimaliseren. U mag geen enkele kans onbenut laten om van shoppers kopers te maken. Besef dat de ‘buitenkant van uw winkel’ verder gaat dan de etalage én dat de buitenkant belangrijker is dan u waarschijnlijk denkt. Het is een instrument om gericht te vertellen waarom uw doelgroep uw winkel moet binnenlopen. Daarnaast is de buitenkant ‘uw eerste indruk’. Alle vier de elementen moeten goed op elkaar afgestemd zijn, wilt u er optimaal rendement uithalen. Dus bekijk de winkel eens van buiten, bekijk het eens als mens. Stel dat u vrijgezel bent en u kijkt naar de buitenkant van uw winkel als zijnde een potentiele partner. Is het iemand met een duidelijk karakter? Is het iemand die er verzorgd uitziet, is het iemand waar u nader kennis mee wilt maken? Zo niet, dan is er werk aan de (buitenkant) winkel!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: