www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Je zult maar in Breda wonen!

In Levensmiddelenkrant on 16/05/2013 at 17:24

BREDA – Wij zijn getuige van de, zoals Herb Sorensen het omschrijft, derde retailrevolutie: shopper efficiency. Niet de fabrikant of retailer, maar de shopper heeft de regie!

Eén van de belangrijkste succesfactoren anno vandaag is dat u de shopper ‘waar’ geeft voor zijn steeds spaarzamere tijd. Tijd die hij moet besteden om naar u toe te komen, te parkeren, in uw winkel verblijft om de producten in een wagentje te stoppen, af te rekenen en de spullen naar huis moet brengen. Dat de fysieke winkel binnen het aankoopproces geen 100% vanzelfsprekendheid meer is, kunt u om heen zien. Vele winkels met goed category management hebben het loodje gelegd omdat ze ‘vergeten’ waren voor de shopper relevant te blijven.

Van-shoppers-naar-kopers

De shopper die daardoor niet meer bereid was om zijn schaarse en dure tijd te spenderen aan een winkelbezoek. Kortom, het gaat als winkelier erom dat u een dijk van een verhaal heeft om de shopper in beweging te krijgen richting uw fysieke winkel.

Je zult maar in Breda wonen: wat een luxe heb je dan nu! Naast de reguliere supermarkten en foodserviceconcepten heb je er sinds maart een Pick-Up-Point van AH en een FoodMarkt van Jumbo. Meer dan ooit zal het nu om het verhaal gaan om de gekozen doelgroepen in huis te halen. Misschien zijn het verschillende doelgroepen of shoppingtrips waarop deze retailgiganten zich gaan richten om hun business case rond te krijgen. Beiden kunnen zich richten op de efficiency voor de shopper. Bij de één bespaar je circa 15 minuten op het boodschappen doen, bij de ander kan je 20 minuten besparen op de maaltijdbereiding. De één geeft je de mogelijkheid de aankopen rustig voor te bereiden, de ander draagt direct maaltijdoplossingen aan. Beiden zeggen een zeer breed assortiment te hebben, dus daar zit ’m het verschil niet in.

Jumbo-BredaGrote vraag is nu met welk verhaal men de shopper naar hun winkel cq. afhaallocatie weet te leiden. Het zou mij verbazen indien men vast blijft houden aan de laatste strohalm van de tweede retailrevolutie: het kopen van klanten middels prijs. Dit zou eeuwig zonde zijn en een gemiste kans voor niet alleen deze twee retailers maar ook voor de branche. Wil je met deze winkels succesvol zijn, dan zal men met een ‘relevant’ verhaal naar buiten moeten treden, met andere ‘voordelen’ moeten schermen om de shopper te verleiden. Ik ben benieuwd!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: