www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Jumbo Foodmarkt: een ‘georganiseerde chaos’

In Levensmiddelenkrant on 09/04/2013 at 17:20

Veghelse formule maakt einde aan verschralingszucht die twintig jaar lang heerste in supermarktsector

BREDA – Retailkenners roemen de moed die de familie Van Eerd toont met de nieuwe Jumbo Foodmarkt in Breda. Na jaren van verschraling zet het bedrijf een nieuwe norm neer Jumbo-Foodmarktvoor premium supermarkten. Om op de gekozen locatie te renderen wordt echter nog een hele toer. Jumbo is er in Breda in geslaagd om op 6000 vierkante meter een sfeervolle mega-super neer te zetten. Kosten nog moeite zijn gespaard, desondanks houdt de formule bij de nieuwe versconcepten vast aan een zeer scherp prijspeil. “Het creëren van een geweldige sfeer was onze grootste uitdaging”, zegt formuledirecteur Colette Cloosterman-Van Eerd wanneer haar wordt gevraagd naar de overdaad aan signing, reclame-uitingen en productinformatie in de winkel. “Een kleine supermarkt moet je strak houden anders wordt het een rommeltje.

Bij 6000 vierkante meter wil je juist een vorm van georganiseerde chaos, we wilden absoluut geen kille fabriekshal.” Shoppermarketeer Art Frickus somt de ketens op waar Jumbo volgens hem inspiratie zocht. “Whole Foods Markets, Walgreens en Magnolia Bakery. Maar beter goed gejat dan slecht bedacht”, aldus rickus die zijn bewondering uit voor de familie Van Eerd. “We moeten ze misschien wel eeuwig dankbaar zijn voor deze moedige tap. Eindelijk wordt er ingespeeld op de behoeften van de hedendaagse en toekomstige consument en shopper. Dit zal wel eens de ommekeer kunnen betekenen van de verschraling die de laatste twintig jaar heeft plaatsgevonden binnen de supermarktbranche.”

Kritiek op de nieuwe Jumbo zal er ook zijn, verwacht Frickus. “Is deze winkel met al die koks en keukens wel rendabel te krijgen? Wie koopt er nu een fles wijn van 1799 euro? De shopper zal dit gaan bepalen, niet wij.” Ook Rob Bloemscheer, branchekenner en directeur van My Motivation Insights, vindt dat de familie Van Eerd in Breda veel durf toont. “In het grote assortiment van Jumbo vinden veel klanten persoonlijke favorieten waar ze voor terugkomen. Die strategie werkt. Daarnaast heb je niet zo heel veel producten nodig om als specialist over te komen. Een warme bakker heeft ook maar een beperkt aantal broodsoorten, desondanks worden ze wel gezien als speciaalzaak. Dat kan Jumbo met de nieuwe versafdelingen ook bereiken.”

Jumbo Foodmarkt rekent op een marktgebied met een straal van 30 kilometer. Diverse kenners zien de locatie als een uitdaging. Mensen met de betere inkomens wonen aan de andere kant van de stad en niet in de directe omgeving. De drukke Bredase ring wordt daarbij als hindernis gezien voor potentiële klanten. Een ander risico is dat het luxe versaanbod in de Foodmarkt een negatieve uitwerking heeft op het prijsimago van deze vernieuwende Jumbo.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: