www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Het 10-seconden tijdperk

In Careality on 28/03/2013 at 16:38

“Tja, mevrouw, ik moet dat even opzoeken of navragen. Sorry, heeft u even een moment. Even deze mevrouw helpen met afrekenen.” Na een paar minuten keerde ze zich weer om naar de vrouw… “U zei?” En de shopper in kwestie kon haar verhaal opnieuw vertellen. Hoorbaar geïrriteerd vertelde ze over haar lichamelijk klacht en dat ze dacht dat hier een oplossing voor was die in de winkel verkrijgbaar zou zijn. Einde van het liedje was dat de vrouw zonder product de winkel uit liep.

Bevestiging zoeken
Informatie en beschikbaarheid van informatie op het moment dat shoppers het nodig hebben. Shoppers, uw mogelijke klanten, zijn niet gek. Voordat ze uw winkel inlopen, hebben ze zich meestal vooraf verdiept in hun shoppingtrip.

Voor een prijsvergelijk, informatie over een product of in dit geval een oplossing voor een lichamelijke kwaal. Zeker als het gaat om een kostbaar, nieuw of medicinaal product, zoekt de shopper (her) bevestiging van zijn of haar keuze. Een gefundeerd advies – dat kan afwijken van de oorspronkelijke koopintentie – wordt ook gewaardeerd.

7, 8, 9…
Maar de shopper is ook ongeduldig. We leven in het ‘10 seconden tijdperk’. Voordat u verder leest, stel ik voor dat u even langzaam tot 10 telt… U begrijpt waarom de shopper niet het geduld heeft om 10 seconden te wachten. Ik weet zeker dat de meesten niet eens tot 10 hebben geteld. En u vraagt dit wel aan uw shopper?

Digitaal advies
Helaas is het niet zo dat u vooraf weet wanneer, welke en hoeveel shoppers met welke informatiebehoeften komen. De informatie op verpakkingen is niet toereikend, extra, getraind, personeel in dienst is niet realistisch. En niets doen is geen optie, want dan jaagt u uw shopper naar de supermarkt of internet, e-commerce, mobiel… Is dat de oplossing? In steeds meer (buitenlandse) winkels zien we tablets in het winkelbeeld verschijnen, die de shopper kan gebruiken om even iets op te zoeken. Er zijn webshops in de winkel of het personeel loopt met een tablet rond voor advies. Gratis WIFI is/wordt de normaalste zaak. En we zien dat bij bepaalde categorieën online oplossingen worden ontwikkeld in samenwerking met fabrikanten. Bijvoorbeeld de ‘Find Your Look’ voor producten van L’Oréal en Maybelline. De shopper kan zonder hulp van een medewerker en zonder risico zijn keuze maken.

De shopper raakt snel gewend aan dit digitale advies en wil dit, nee, eist dit ook van u! Het enige wat u hoeft te doen, is de informatie beschikbaar stellen, kosten pakweg € 500. Opbrengt: shoppers die klanten bij u zijn/ worden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: