www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

De winkelvloer biedt nog volop omzetkansen

In Levensmiddelenkrant on 12/03/2013 at 12:23

Het geld ligt nog steeds op de winkelvloer, maar ondernemers en medewerkers moeten het wel kunnen zien. In zijn rol als ShopperDoctor bezoekt Art Frickus supermarkten en wijst op positieve zaken, gemiste kansen en aandachtspunten.

Pad-tot-aankoopDe winkel is prachtig. Het personeel geweldig. De klanten zijn aardig. Maar toch zien we óók dat nog veel shoppers de winkel passeren, dat niet iedereen iets koopt of met te lege winkelmandjes richting de kassa loopt. De strijd om de gunst én de portemonnee van de shopper wordt steeds heftiger. ‘Het nieuwe winkelen’ krijgt vaste voet aan de grond; de winkel wordt een minder vanzelfsprekende schakel in het shoppergedrag. Wil men succesvol zijn in de winkel, dan zal men ook succesvol moeten zijn buiten de winkel. Het aantrekken van nieuwe, loyale klanten vergt veel inspanningen die op langere termijn het gewenste effect sorteren en die veelal buiten de invloedsfeer liggen van de ondernemer. Het pad dat shoppers afleggen om kopers te worden bestaat uit een oneindige lus van (on)bewuste beslissingen en handelingen. Grofweg kan men dit in drie gedeelten opdelen: Pre-store (oriënteren, plannen, beïnvloeding, vergelijken van aankopen, kanaal- keuze, route bepalen), Store (de winkel, het verhaal, lay-out, sfeer, merchandising, verpakking, het daadwerkelijk gedrag van de shopper op de winkelvloer, koop of niet koop), Post-Store (handling, opslag, verpakking, gebruik, kwaliteit, houding, ervaring en delen van ervaring).

Het laaghangend fruit hangt echter nog steeds op de winkelvloer, op die kansen mikt de ShopperDoctor. Het verhogen van de kassa-aanslag per shopper is vaak gemakkelijker en kost minder dan men denkt. Bovendien leveren verbeteringen op de winkelvloer direct resultaat op. Hoe? Door de winkel vanuit de ogen van de (doelgroep)shopper te bekijken en de winkel aan te passen aan het gedrag van deze shopper.

ShopperDoctor_logoPraktijk
Met meer dan 50.000 uur ervaring is de ShopperDoctor in staat om het laaghangende fruit te benoemen. De ShopperDoctor scant de winkel vanuit allerlei invalshoeken die van invloed zijn op het (on)bewuste gedrag van de shopper op de winkelvloer. Hij brengt de theorie samen met de daadwerkelijke praktijk en weet dit te vertalen in kant-en-klaar oplossingen die ‘morgen’ het gewenste effect sorteren: van verbetering van de winkelbeleving, kostenreductie tot winstoptimalisatie per vierkante vloer meter.

De ShopperDoctor is een ééndaagse winkelscan die resulteert in concrete aanbevelingen! ShopperDoctor is te vinden op shopperdoctor.nl en te volgen via twitter (@Shopperdoctor). Voor meer informatie en het maken van een afspraak, stuur een mailtje naar ikwilmeeromzet@shopperdoctor.nl

PLUS Lutz zet als eerste deur openDisplays

TILBURG – PLUS-ondernemers Wilfred en Mariëlle Lutz stonden direct open voor een bezoek van ShopperDoctor Art Frickus aan hun winkel. Ze timmeren aan de weg met het eigen huismerk Lutz Exclusief en waren benieuwd of de ShopperDoctor daarvoor nog tips in huis had.

De PLUS in het Tilburgse winkelcentrum Heyhoef huist in een verouderde supermarkt, waar in het verleden nog de tweede vestiging van de fameuze Lekker & Laag-formule van de familie Meurs haar deuren opende. Ondernemers Wilfred en Mariëlle Lutz staan voor een beslissing om te investeren in een ombouw naar PLUS Briljant. Een aanstaande herstructurering van het winkelcentrum kan echter voor vertraging zorgen.

Aandachtspunten

Bij binnenkomst in de winkel is direct te zien waarom de ondernemers graag zo snel mogelijk willen verbouwen. Signing en inrichting vertonen sporen van slijtage, maar verder oogt de winkel keurig onderhouden en schoon. ShopperDoctor Art Frickus herkent de situatie waarin de PLUS-ondernemers verkeren. “Je zit voor een ombouw en wil niet te veel meer investeren. In de tussentijd moet je de kansen die je hebt benutten. Afkraken is makkelijk. Ik wijs liever op positieve zaken en aandachtspunten waar direct resultaat uit te halen valt.”

collage
HoogstapelaarPremium-merk
Verenigingensteun

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: