www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Let’s do it!

In Careality on 21/02/2013 at 14:00

2013 wordt het jaar van het experiment. We hebben met z’n allen inmiddels aanvaard in wat voor periode we zitten en weten dat het de komende jaren niet zal veranderen. De tijd van klagen is voorbij en onder het motto ‘als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg’ verwacht ik juist nú dat de echte ondernemers zullen opstaan.

Wekelijks bezoek ik winkelstraten, loop de winkels in en praat met shoppers en ondernemers. Afhankelijk van de opdracht bezoek ik uiteenlopende branches; van cafetaria’s tot supermarkten, van kle- dingwinkels tot drogisterijen. Zodra ik iets opmerkelijks meemaak of zie gebeuren, stap ik erop af. Het is een kwestie van aandachtig én objectief observeren van het menselijk gedrag en heel goed luisteren naar wat mensen zeggen of mompelen én doen. Het is dan de kunst om datgene wat je ziet en hoort te verklaren en dit vervolgens om te zetten in concrete aanbevelingen. Zodat u, de ondernemer, meer rendement uit uw vierkante meter weet te halen.

De ‘Ja maar’-ondernemer
Die aanbevelingen variëren van bijvoorbeeld een kwartslag draaien van een meubel, het uitpakken van ‘testproducten’ en het aanpassen van de teksten op communicatiematerialen tot het omgooien van een schap of afdeling. Veelal zaken die u vandaag kunt veranderen en waarvan u morgen de vruchten kunt plukken. Niet altijd maar toch te vaak naar mijn optiek verschuilen ondernemers zich achter allerlei excuses om vooral maar niet te hoeven veranderen. De ‘ja maar’s’ vliegen mij dan om de oren.

Natuurlijk hangt uw omzet niet alleen af van hoe uw winkel eruit ziet en hoe aardig en behulpzaam uw personeel is. De locatie waar u zit, uw verzorgingsgebied, het gemeentebeleid, het hoofdkantoor, de promoties, e-commerce, parkeervoorzieningen en noem maar op spelen allemaal een rol. Kortom, deze ‘ja maar ondernemer’ kruipt in een slachtofferrol en grijpt dit aan als argument om niets te veranderen …want het ligt tenslotte niet aan hem of zijn winkel maar aan… (zelf in te vullen).

Witkwast-locaties
Deze ondernemers zullen het de komende jaren zeer lastig krijgen; ik noem dit potentiële witkwast-locaties. Klanten voelen dit aan – het zijn net mensen – en veelal is het ook zichtbaar in het winkelbeeld. Het zijn ‘net niet’-winkels geworden. Je hoort hier shoppers vaker iets zeggen in de trant van “Ik moest hier naartoe omdat het bij een andere winkel uitverkocht was.”

Mensen sluiten zich het liefst aan bij winnaars, juist nu! De gunfactor ligt ook vele malen hoger bij deze winnaars. Ze worden vaker bezocht én er wordt positief over hen gepraat (ook via social media). U moet hier natuurlijk wel wat voor doen… met de nadruk op het laatste woordje.

Lokale aanpassingen
Uw jaarplanning ligt min of meer al vast, al dan niet vanuit ‘het hoofdkantoor’ aangestuurd, maar dat betekent niet dat u geen speelruimte heeft. Oók het hoofdkantoor zou niets liever willen dat het u, de ondernemer, goed gaat. Ook zij beseffen dat ‘one size fits all’ de THT datum allang heeft overschreden en dat lokale aanpassingen de enige manier zal zijn om het maximale rendement uit uw vloermeters te halen. Dit betekent overigens niet dat u de gehele formule op de schop moet gooien! Maar wat is er mis mee om uw ingang net even iets anders aan te kleden waardoor shoppers WEL uw winkel binnen lopen, één categorie toe te voegen omdat er vraag is naar deze productgroep die niet in de directe omgeving te koop is, één of twee meubels te verplaatsen zodat de shopper WEL gaat kopen of een schappenplan aan te passen (met behoud van het assortiment) op het shoppergedrag in uw winkel?
Het succes begint bij uzelf. Start met denken vanuit behoeften en wensen van de shopper die spelen in UW directe omgeving en kijk wat u vandaag, morgen en overmorgen hieraan kunt doen om uw relevantie (=omzet) te verhogen. Begin bij uw eigen winkel, bij het laaghangende fruit. Optimaliseer uw winkelinrichting op het gedrag van uw shopper. Hier liggen nog zoveel, veelal simpele, kansen.

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen ‘de oplossing tot omzetverbetering ligt vaak dichterbij huis dan u zelf denkt…namelijk op uw eigen winkelvloer!

PS: mocht mijn gedachtegang ‘te stout’ zijn….so be it! Dat 2013 maar een stout jaar mag worden!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: