www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Laat ze lopen!

In Careality on 08/01/2013 at 13:41

En ja hoor, de hele stapel viel met een luid kabaal op de grond. Even verderop was zojuist ook al iets gevallen. Het leek wel een casino waar je telkens de sirenes van uitbetaling hoort. De dame in kwestie zette haar kleine kind even op de grond, raapte de spullen op en probeerde deze zo goed als kwaad als ze kon de producten weer terug te leggen. Daarna rende ze naar haar kind die bezig was een dopje van een flacon te draaien en verliet ze de winkel.

Was het ‘Black Friday’, extreem druk in de winkel, vol met hysterische koopjesjagende shoppers? Nee, niets van dit alles. Er liepen zegge en schrijven een tiental shoppers rond die meer bezig waren met het ontwijken van displays, producten en reclamematerialen dan dat ze aan het shoppen waren. Een winkel layout wordt met zorg uitgetekend. Categorieën en materiaal voor instore marketing worden op basis van formule uitgangspunten en shoppergedrag (alhoewel ik dit laatste soms zeer sterk betwijfel) geplaatst. Men probeert met de inrichting bepaalde looproutes te creëren. Deze moeten leiden tot een optimale winkelervaring voor de shopper (van beleving tot het lekker kunnen winkelen) en dat moet resulteren tot het hoogst haalbare rendement per vierkante meter.

Shoppersinfarct

Iedere aanpassing in de layout heeft niet alleen effect op de winkelperceptie van de shopper, maar ook in de looproute. Het extra plaatsen van displays en producten heeft veelal destructieve gevolgen voor de logistieke doorstroming in uw winkel. Er ontstaan ‘shoppersinfarcten’. Hierdoor zullen veel shoppers uw winkel snel verlaten zonder al uw producten gezien te hebben en/of dat ze iets hebben gekocht.

U zult in december ongetwijfeld een hogere omzet hebben dan in de overige maanden van het jaar, maar als u uw winkel te vol plaatst met displays en producten weet dan dat u veel omzet laat liggen. Uw winkel is hier niet op berekend. Ga dus slimmer om met uw ruimte, of creëer ruimte. U weet dat u meer shoppers in uw winkel zult gaan krijgen. Maak dan ook uw winkel ruimer! U kent uw verkoopcijfers. Verwijder categorieën waarvan u weet dat u deze niet of nauwelijks verkoopt in deze periode (communiceer wel dat deze producten verkrijgbaar zijn). Gebruik de extra ruimte (naast extra personeel op de winkelvloer om shoppers snel te helpen) eerder voor een extra kassa en inpaktafel (desnoods plaatst u buiten een inpaktafel) dan dat u een extra display neerzet met een 186ste variant van één of ander luchtje.

Door de shopper de ruimte te geven zult u een nog succesvollere maand hebben. Zo komt u volgend jaar ruimer in uw jasje te zitten!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: