www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Beste foodservice-ondernemer

In Levensmiddelenkrant on 27/12/2012 at 14:35

Blurring, oftewel de combinatie tussen horeca en retail. Een mooie vakterm maar niet iets waar uw potentiële gast wakker van ligt. Of het nu meneer Jansen, de buurman, de lastminuteshopper of de sensatiezoeker is, hij wil gewoon waar voor zijn tijd en geld die aansluit bij zijn behoeften en wensen op dat moment. Keuzes te over voor de naar voeding zoekende klant. Apps die het leven vergemakkelijken, bestellen via internet, afhaalpunten en bezorgservices. Gelukkig maar, want door tijdgebrek zoekt de shopper naar de meest efficiënte en optimale invulling van zijn behoefte. Door de crisis kijkt de shopper ook nog eens scherp naar de prijs/waarde verhouding. Uw etablissement wordt door uw gast momenteel beoordeeld als ware hij een inspecteur van de Michelingids die bijklust als prijspeilcontroleur van de Consumentenbond. Ga er maar aanstaan.
Vervaging – blurring – betekent voor u als ondernemer het tegenovergestelde. Het betekent keuzes maken: welke doelgroep wilt u aanspreken en welke niet? En wat wilt u precies zijn? We zien dit ook terug in retail. Alleen merken die ergens voor staan hebben bestaansrecht. De zogenaamde B-merken, de net-niet-merken, hebben het daar zwaar te verduren.

Mijns inziens kunnen foodservicebedrijven en -concepten momenteel twee kanten op. Ten eerste een low cost-model waarbij utegen lage prijzen uw rationele gasten probeert te trekken die totaal géén behoefte hebben aan enige luxe of poespas. Foodspot langs de A2 bij Utrecht doet hier een goede gooi naar. Dergelijke locaties kunnen de positionering versterken door een afhaalpunt voor internetbestellingen toe te voegen. Daarmee werkt blurring ook hun kant op.

Foodspot

Een tweede route is de weg van toegevoegde waarde. U zorgt ervoor dat uw gast een ultieme beleving ondergaat. Zorg daarbij dat uw formule iets claimt, een trend of speerpunt. De zintuigen worden aan alle kanten geprikkeld, uw gasten worden uw ambassadeurs. Denk bijvoorbeeld aan Eataly. Deze formule biedt van alles rond het thema Italië. Van maaltijden en ijs tot beautyproducten en kooklessen. De gast op zoek naar een ontbijt, lunch of avondmaaltijd wordt steeds veeleisender. Besef daarnaast dat de strijd om het maagaandeel in Nederland nog in de kinderschoenen staat. In het buitenland zien we dat de traditionele retail, dus de supermarkten, frontaal de aanval openen op ‘out-of-home’. Over de impact hiervan kunnen de speciaalzaken meepraten.

Isetan-Eataly

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: