www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

De Snackbar moet worden ingericht voor de doelgroep van de toekomst: ouderen

In Out-of-home on 04/12/2012 at 13:17

Nationale Cafetariadag in het teken van verleiden

Ouderen zijn de doelgroep van de toekomst en het is de hoogste tijd dat snackbarhouders zich daar meer op gaan focussen. Dat zei shopper marketing expert Art Frickus deze maand tijdens de in Gilze gehouden Nationale Cafetariadag. Met ouderen bedoelt Frickus (potentiële) klanten vanaf veertig jaar. “Want vanaf die leeftijd wordt het zicht al slechter en het lichaam minder soepel.” Ondernemers kunnen op verschillende manieren inspelen op de vergrijzing in Nederland. “Denk bijvoorbeeld aan kleinere porties. Reguliere hoeveelheden zijn voor veel ouderen te groot en bovendien past het verkleinen van de porties ook in de algemene gezondheidstrend.foto-3

Verpakkingen zijn ook erg belangrijk. Deze moeten eenvoudig vast te pakken en te openen zijn. Verder is het natuurlijk belangrijk dat ouderen de teksten goed kunnen lezen en dat deze op een goede hoogte – beneden de schouders – hangen. Maar ook eenvoudige veranderingen in het interieur kunnen de doelgroep aanspreken. Zo zijn ouderen vaak kleiner en daardoor zijn hoge krukken of stoelen lastig en ze waarderen het ook enorm als de stoel waarop zij zitten zacht is”, zegt Frickus. “Inspelen op ouderen doe je overigens ook door kinderen te verrassen. Vanwege de dure opvang fungeren opa en oma steeds vaker als oppas en wat is er nu leuker dan met de kleinkinderen naar de cafetaria te gaan voor een ijsje of een frietje?”

Proeven Naast het aanspreken van ouderen, vindt Frickus het belangrijk om de zintuigen van alle bezoekers te prikkelen. “Ik heb veel cafetaria’s in Nederland bezocht en ik ben daarbij totfoto-2 de conclusie gekomen dat klanten nog te weinig geprikkeld worden. Dat is zonde, want 45 procent van de mannen en 39 procent van de vrouwen is nog te beïnvloeden tijdens een bezoek aan de snackbar.” Belangrijk is om daarbij minstens drie van de vijf zintuigen te prikkelen. “Neem het gebruik van kleur. Zo stimuleert de kleur geel om te gaan eten. Daarnaast is het voor het zicht belangrijk om een keuze te maken in wat je wilt vertellen. Zorg ervoor dat het niet teveel wordt en de boodschap eenvoudig blijft. Maar ook de geur speelt een belangrijke rol in het aankoopgedrag. Pas daarbij wel op dat de zaak niet naar frituur gaat ruiken maar naar een neutralere prettige geur zoals een sinaasappel”, zegt Frickus. “Waar snackbar- houders en snackfabrikanten in mijn ogen echt een slag kunnen slaan, is het laten proeven van producten. Laat klanten eens genieten van die nieuwste snacks en doe er dan meteen dat bijzondere sausje bij! Op die manier zijn klanten te verleiden tot een andere of extra aankoop.”

Vitrine Belangrijk onderwerp tijdens de Nationale Cafetariadag was het gebruik van de vitrine. Deze wordt nu nog onvoldoende benut. “Iedere snackbar heeft een vitrine, maar ondernemers lijken zich er niet van bewust dat deze het aankoopbedrag kan stimuleren. Dat kan op verschillende manieren veranderen”, zegt Frickus. Vooral de versbeleving speelt hierbij een belangrijke rol volgens de shopper marketing expert. “Er mag geen ijs op de snacks liggen en dat plastic groene randje kan foto-1echt niet meer, dat geloven we niet. Zorg voor echte groene en verse producten. Dat straalt veel meer uit”, aldus Frickus. Het gebruik van de vitrine werd nog eens extra benadrukt tijdens één van de drie workshops die kandidaten tijdens de Nationale Cafetariadag konden volgen. Daarin vertelde Cafetaria top 100 winnaar John van Holst hoe hij van zijn zaak een succes heeft ge- maakt. Met 170 opgaves had de Nationale Cafetariadag minder deelnemers dan een jaar geleden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: