www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

De supermarkt is net een snelweg, iets onverwachts creëert direct een file

In Levensmiddelenkrant on 29/11/2012 at 13:00

‘Sorry meneer, sorry, ik moet de andere kant op, sorry, mag ik even passeren?’ De vrouw in kwestie excuseerde zich een ongeluk. Ze probeerde met haar winkelwagentje tegen de stroom in te worstelen, een echte spookshopper dus, en legde een aantal producten op de juiste plek terug in het schap. Bijzonder, omdat de meeste shoppers dat niet doen. Die leggen het product op de plek in het schap waar ze zich op dat moment bevinden. Supermarkten zijn wat dat betreft net autosnelwegen. Ze worden ingericht op een bepaalde traffic flow en capaciteit, maar zodra er iets onverwachts gebeurt, ontstaan er opstoppingen. Dat ‘iets’ kan van alles zijn: de shoppende dame komt iemand tegen en gaat even kletsen, iemand heeft een kindje bij zich en iedereen buigt zich over de buggy heen om het mooiste kindje ter wereld te aanschouwen. Maar ook: een promotie-eiland met ‘lastige’ producten waar mensen langer stil bij blijven staan, een vakkenvuller die met zijn trolley in de weg staat, of in dit geval een shopper die tegen de stroom in loopt.

Niet in de hand
Als ondernemer heb je niet alles in de hand. Je kan uiteraard een koffiecorner creëren zodat mensen daar socializen. Je kunt vakkenvullers op de rustiger uren hun werk laten doen én hun een training geven waar ze de trolleys en dozen neer moeten zetten. Een winkelinrichting aanpassen of een lastige promotie ‘versimpelen’ valt echter buiten de invloedsfeer.

De oorzaak dat de vrouw producten terug in het schap legde, bleek te liggen in het feit dat een belangrijk ingrediënt voor een bepaald gerecht niet op voorraad was. De vrouw was niet alleen kwaad en gestrest, ook werden er maar liefst vier producten niet gekocht. Tja, hoor ik u denken, die vrouw pakt waarschijnlijk een alternatief, dus wat is mijn verlies?

Gewend aan zekerheid
Misschien dat u gelijk heeft dat de dame in kwestie met een alternatief thuis komt, maar besef dat ze dit misgrijpen zal delen met anderen. Dat levert dus negatieve publiciteit op. Daarnaast is het zo dat de shopper steeds meer gewend raakt, en dit ook eist, aan zekerheid. Zekerheid dat een product aanwezig is, zekerheid dat het goed is, zekerheid dat het de moeite waard is om zijn of haar tijd in uw winkel te besteden. Dat is één van de redenen waarom er in de kledingbranche en horeca volop aan deze zekerheid wordt gewerkt via internetwinkels en mobiele apps waar je als shopper kan zien of jouw product op voorraad is of dat er een tafeltje voor twee beschikbaar is op de door jou gewenste tijd.

Efficiënt
Omdat we steeds minder vrije tijd hebben, willen we als shopper deze tijd zo efficiënt mogelijk besteden, ook voor levensmiddelen! Speel je als ondernemer hier onvoldoende op in, dan jaag je de mensen het internet op. Kijk naar de andere branches waar de fysieke winkel aan belang inboet. Dat is op zich geen probleem, zolang de shopper zich wendt tot uw website. Drie jaar geleden schreef ik dat bol.com weleens een supermarktketen zou kunnen worden… Dat is nu bijna het geval. Maar waarom geen betrouwbare nieuwe intreders als Google, IKEA of HEMA? Sterke merken in Nederland. Als ze het logistiek én financieel voor elkaar krijgen én de bananen van een uitstekende kwaliteit zijn, zouden zij zomaar een geduchte concurrent voor de huidige retailers kunnen gaan vormen.

Mocht u dus een spookshopper in uw winkel signaleren, loop dan naar haar toe en probeer het probleem op te lossen. Doet u dat niet, dan bestaat de kans dat u er te laat achter komt dat deze shoppers, uw huidige klanten, geen loopje met zich laten nemen en u de (digitale) rug toekeren.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: