www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Het mooie aan de crisis

In Careality on 19/11/2012 at 13:39

Het is donderdagmiddag. Ik zie twee dames, ze staan bij de lippenstift, oogschaduw en nagellak, pakken het én praten er uitgebreid over. Kleine greep uit de conversatie: “Is dit een test exemplaar?” “Wat vind je van deze kleur?” “Is dit niet te opvallend” “Hoeveel kost dit eigenlijk?” “Welke oogschaduw past hierbij” en “Waar ligt de remover?”

Na een twintigtal (!) minuten verdwenen ze uit de winkel… zonder iets gekocht te hebben. Navraag leerde mij dat de dames niet zeker waren van hun zaak. Zou er in een andere winkel een niet net mooiere nagellak zijn? Had deze winkel wel alle merken? Ze konden geen combinatie maken tussen de nagellak en lippenstift, niet echt uitproberen hoe het stond en de medewerkster had een andere smaak.

Rode lipstick-effect
Het is een algemeen bekend gegeven dat er ten tijde van crisis meer make-up wordt gebruikt … en dus gekocht door vrouwen. Het zogenaamde ‘rode lipstick-effect’. Vrouwen doen dit om zich beter te voelen tijdens de malaise. Je kan dus zeggen dat de crisis een kans is voor de drogisterijen. Vraag is alleen of de shopper bij u haar producten gaat kopen want de concurrentie staat niet stil! Zo kunnen we lezen dat HEMA beautyshops opent, Bol.com start met mooi en gezond (15.000 artikelen) en ICI Paris niet alleen extra trainingen geeft aan personeel (advies functie) maar zich ook verder ontwikkelt op het cross-channel vlak. Waar bent u momenteel mee bezig om het maximale uit het ‘rode lipstick- effect’ te halen?

Bent u al online?
De crisis biedt meer mogelijkheden dan u denkt. De crisis stimuleert online oriëntatie en aankopen. Mocht u nog geen geïntegreerde webshop en site hebben, dan zult u ook minder shoppers in uw winkel krijgen. Dus start hier gisteren mee… het is een must om te overleven. De crisis stimuleert dat mensen vaker thuis blijven… en er thuis een feestje van willen maken! Geeft u al beautyworkshops aan huis? De crisis zorgt er ook (helaas) voor dat minder mensen gebruik maken van de zorg. Minder vaak naar de fysio, diëtist etc. Hoe springt u hierop in?

Barrières wegnemen
Nu denkt u misschien, wat heeft dat nu te maken met de twee dames die niets kochten! Alles! Juist in deze tijd moet u er alles aan doen om de aankoopbarrières weg te nemen bij uw shopper. Als u de shopper niet in zijn hart raakt, raakt u hem ook niet in zijn portemonnee. Zorg ervoor dat u de specialist bent op een bepaald terrein. Maak dit visueel duidelijk in uw winkel, zorg voor aanvullende services en diensten die dit ondersteunen en vertel dit verhaal cross-mediaal aan uw shoppers. Zo valt u op, zo onderscheidt u zich ten opzichte van de concurrentie en zo zorgt u ervoor dat u relevant bent voor uw doelgroep/shopper. Ik weet zeker dat de dames in kwestie met een gevuld tasje de deur uitgegaan waren als ze ‘geholpen’ werden in hun
keuze… klinkt simpel en dat is het vaak ook, maar start er alstublieft morgen mee!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: