www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

‘Met Shelf Ready Packaging kan Albert Heijn de zwevende C1000-klant winnen’

In Levensmiddelenkrant on 02/11/2012 at 12:48

Inzet schapklare omdozen bij marktleider biedt kansen en gevaren


NIEUWVEEN
Albert Heijn wil met de inzet van meer Shelf Ready Packaging (SRP) de efficiency van de vulploeg te verbeteren. Ook moet de overstap op gekleurde omdozen de omzet een impuls geven. Levensmiddelenkrant vroeg twee experts naar hun visie. Conclusie: AH moet kiezen voor een andere invulling dan discount en mocht het mislukken dan kan het evengoed nog positief uitpakken.

Binnen ECR, het Europese samenwerkingsverband voor fabrikanten en supermarkten, is in 2006 al een rapport verschenen over hoe industrie en handel samen profijt kunnen hebben van schapklare omdozen. Aan het onderzoek – dat online te vinden is op de website van GS1 – werkten naast Albert Heijn ook buitenlandse supermarktketens als Carrefour, Tesco en Rewe mee alsmede diverse fabrikanten, waaronder Nestlé en Procter & Gamble.

In de blauwdruk voor het gebruik van SRP adviseert ECR complexiteit te vermijden bij de invoering van karton in het schap. Standaardisering van afmetingen is een must om fragmentatie te voorkomen. De invoering vraagt echter wel om lange termijn afspraken tussen fabrikant en supermarktketen.

Verwonden Voor het gemak van het winkelpersoneel dienen zij de dozen eenvoudig te kunnen openen. Daarnaast moet afvoer van de omverpakking geen extra handling opleveren. Voor klanten biedt het onder meer het voordeel dat ze producten sneller vinden, ervoer ECR, het vergemakkelijkt het shoppen. Wel is het van belang dat klanten zich niet kunnen verwonden aan een omdoos. Shoppermarketeer Art Frickus denkt dat de inzet van SRP sowieso een succes wordt voor AH, zelfs als de klanten het niet pikken en de operatie mislukt. “Wanneer AH op korte termijn een nieuwe formulepositionering nastreeft dan is dit straks een goed aanvalswapen richting zwevende C1000-klanten. Jumbo is druk bezig met een ombouwoperatie en kan daar met een EDLP-strategie moeilijker op reageren. De keuze voor een verbeterde prijs(perceptie) door SRP kan voor AH dus een alternatief zijn voor een nieuwe prijzenslag. Indien het op de middellange termijn geen succes blijkt is er voor AH nog geen man overboord. De marktleider krijgt dan een mooie gelegenheid om de shopper goed uit te leggen waarom men ietsje meer betaalt voor een nette winkel met veel personeel en een breed en diep assortiment.”

Frickus ziet ook gevaren bij de introductie van schapklare omdozen. “De kosten in de keten nemen toe, de ecologische voetafdruk stijgt, ook bij recycling. Ik zie tevens een toenemende kans op out-of-stock en een rommelig schap indien de SRP niet correct is afgestemd op de omloopsnelheid en aanvulfrequentie. Daarnaast lijkt een assortimentsrationalisatie onvermijdelijk want karton neemt hoe dan extra ook ruimte in. Belangrijkste pijler voor succes is natuurlijk of de klanten dit gaan accepteren van een fullservice formule.”

Misgaan Michiel Bouvy is onafhankelijk verpakkingsadviseur en een kenner op het gebied van SRP. Bouvy vindt niet dat Albert Heijn Aldi en Lidl achterna gaat. “Een premium retailer kan prima met omverpakkingen werken, maar dan moeten ze het wel anders aanpakken dan een hard-discounter. AH doet er volgens Bouvy goed aan te leren van buitenlandse retailers als het Franse Carrefour en het Britse Tesco die eerder shelf ready packaging inzetten. “Vooral bij Carrefour zag je het mis gaan. Ze zetten omverpakkingen in, haalden personeel eruit en vervolgens ontstond er een bende op de winkelvloer met lege omdozen. Zo’n omverpakking is eigenlijk een extra billboard, een instore medium. AH moet goed naar de functionaliteit en de uitvoering kijken.”

AH kan met SRP ook beter inspelen op de wereldwijde trend van kleinere, goedkopere crisisverpakkingen, zegt Bouvy. “De groei zit in instabiele, kleine, geconcentreerde verpakkingen. Met een omdoos zijn die goed te presenteren in het schap. Fabrikanten als Procter & Gamble zeggen hier al jaren klaar voor te zijn; nu is AH ook zover.”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: