www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Walgreens brengt drogisterij op hoger niveau

In Levensmiddelenkrant on 12/09/2012 at 13:03

Flagshipstore innoveert in combinatie food en gezondheidsservice

CHICAGO – Het upgraden van een formule door het toevoegen van nieuwe categorieën, we zien het vaker, ook in Nederland. De mate waarin het Amerikaanse Walgreens de eigen formule opschudt, is echter ongekend.

Even de wenkbrauwen bijpunten, een vaccinatie halen voor je vakantie naar Zuid-Amerika en daarna je avondmaaltijd bij elkaar zoeken. Het kan bij de begin dit jaar geopende Walgreens flagshipstore in hartje Chicago. Op deze locatie van bijna 3000 vierkante meter vvo experimenteert de Amerikaanse drogisterijketen – pharmacy heet het in de Verenigde Staten, dus verkopen ze ook echte medicijnen – er lustig op los. Walgreens-president Joe Magnacca zegt dat deze experimentele winkel als doel heeft om de traditionele drogist te veranderen in een retailbestemming voor de dagelijkse behoefte op het gebied van gezondheid en voeding. De winkel moet een centrale plaats krijgen in het leven van de mensen die werken in dit dynamische en welvarende deel van Chicago.

DNA
In hoeverre kun je het dna van je formule oprekken? Wat Walgreens betreft heel ver. Deze winkel toont de meest innovatieve en vooruitstrevende retailconcepten die het concern momenteel te bieden heeft. Eerst maar een beschrijving van de (fresh) foodafdelingen met het aanbod van honderden verse gemaksproducten: sushi of sashimi, gemaksmaaltijden, wraps, sandwiches en salades worden hier dagelijks vers bereid. Ben ik in een drogisterij? En dan het wijnaanbod. Op het assortiment van 700 wijnen en de wijze van presentatie zou menig Nederlandse slijter jaloers worden. Een groot deel van het aanbod

staat in afgesloten klimaatkasten, andere speciale soorten staan in houten schappen, niet breder dan één fles. Hier krijg ik wel het gevoel dat Walgreens misschien een beetje uit de bocht vliegt. Deze keten is ook bekend van de kleine drugstores op het Amerikaanse platteland. Deze pilotwinkel in Chicago staat daar verre van. Een fles wijn van het merk Penfolds, ook te koop in Nederland, van 179 dollar of 449 dollar, daar kun je ook klanten mee afschrikken. Walgreens experimenteert ook met foodservice. In deze winkel is een juicebar met smoothies en de hier populaire frozen yoghurt, die op bestelling worden vervaardigd. Daarnaast is er de onvermijdelijke koffiebar met gebak en broodjes, die in de VS niet meer zijn weg te denken bij vestigingen van dit kaliber.

Allergietest
Niet alleen op het gebied van een voor Walgreens nieuwe categorie als voeding zet de retailer grote stappen. Aan zijn traditionele aanbod van verzorgingsproducten en medicijnen weet het ook nieuwe service-elementen toe te voegen. De nieuwe pharmacy (apotheek red.) is zo ontworpen dat er meer interactie is tussen apotheker en klant. Een gezondheidsapp op een iPad gidst klanten langs de geboden gezondheids- en wellnessproducten. Klanten met een kwaaltje kunnen hier terecht voor een gezondheids- of allergietest. Voor meer privacy zijn er aparte kamers ingericht voor een consult met de apotheker, voor meer snelheid is er een balie voor het afhalen van recepten. Belangrijk onderdeel van deze nieuwe upmarketdrogist is de cosmetica-afdeling. Aan de ‘Nail Bar’ kun je terecht voor een manicurebehandeling en De ‘Eyebrow Bar’ is de plek voor het verzorgen van de wenkbrauwen. De nieuwe Look-parfumerie verkoopt topmerken die niet behoren tot het standaard Walgreensassortiment. Een virtuele makeover-kiosk biedt vrouwen de mogelijkheid om nieuwe kleuren make-up uit te proberen zonder het daadwerkelijk op hun gezicht te doen. Wat dat betreft biedt deze pilotwinkel een unieke belevenis. De locatie van deze nieuwe Walgreens op de hoek van State en Randolph Street is niet zomaar gekozen. In 1926 opende het bedrijf hier een van de eerste winkels die tot 2005 dienst heeft gedaan. Inmiddels heeft het bedrijf ruim 7800 winkels in 50 staten. Elke dag ontvangt de drogisterijketen zes miljoen klanten over de vloer die jaarlijks zorgen voor een omzet van 72 miljard dollar. In potentie is dit een bedrijf dat een flink graantje kan meepikken van de Amerikaanse levensmiddelenhandel.

Plaats een reactie