www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Denken vanuit oplossingen

In Levensmiddelenkrant on 28/08/2012 at 11:50

“Dat lust ik niet, daar krijg ik puistjes van, hè bah, groenten, ken ik niet, dat is volgens mij vies, die verpakking ziet er niet uit.” Ik zie de moeder steeds wanhopiger uit haar ogen kijken. Haar kinderen, één van rond de vijf jaar en de ander rond de dertien jaar oud, slaan nagenoeg alle suggesties af die ze aanwijst. Bij de chips en frisdrankgangpaden worden ze enthousiast en breekt er een hevige strijd los. Uiteindelijk resulteert dit in een compromis. De kinderen dienen eerst met moeder de komende drie avondmaaltijden samen te stellen. Daarbij moeten ze de belofte doen om het daadwerkelijk op te eten. Als beloning mogen ze ieder hun favoriete drankje en chips uit het desbetreffende schap gaan pakken.

Verantwoordelijk
Hoewel de maaltijd een heel gezellig moment kan zijn, is het voor veel moeders en vaders ook een ware bron van stress, irritaties en hoofdpijn. In sommige gezinnen, volgens schattingen rond de 20%, is de maaltijd een continue strijd. Een strijd om de kinderen te laten eten of om te zorgen dat ze aan tafel blijven zitten voordat het eten op is. De maaltijd is alles behalve een sociaal, gezellig en ontspannend moment waarop je als gezin met elkaar communiceert. Ga er maar aan staan als ouder. Je hebt het beste met je kinderen en gezin voor en wilt dat je familie gezellig en gezond eet. Dat betekent een gevarieerd menu, niet te veel, minder verzadigd vet, veel groente en genoeg fruit, brood en water. De moeder in kwestie probeerde dit te doen door één van de tips van voedingsdeskundigen op te volgen: het betrekken van de lastige eters bij de keuze van maaltijden.

Veel fabrikanten en retailers hebben op basis van conventioneel shopperonderzoek hun (instore) marketing programma ontwikkeld. Als onderdeel van de shopper journey speelt de winkelvloer tenslotte een belangrijke rol in het aankoopproces en uiteindelijke koopsucces. Kennis over de beïnvloeding, factoren in de winkel, motivaties van shopping trips per doelgroep worden door de grote winkelketens vertaald in concrete plannen. Kort door de bocht genomen richt de Nederlandse retailer zich op de grote shopping trip en huishoudens met kinderen. Fabrikanten dienen zich hieraan te conformeren in hun plannen en adviezen. En eerlijk is eerlijk, er zijn hiermee mooie resultaten bereikt.

Klanten binden
Maar is de grote shopping trip nu echt een driver? Kan je op basis van veelal telefonische of internetenquêtes of database-analyses achterhalen wat shoppers echt heeft gemotiveerd om tot bepaalde aankopen over te gaan? Veel van wat de shopper in de winkel doet is ‘thuis’ en ‘tussen de oren’ bepaald. Onze cultuur, wat je vroeger thuis aangeleerd hebt en invloed vanuit onze sociale netwerken monden uit in aankoopgedrag. Dit aankoopgedrag kan vervolgens beïnvloed worden door algemene doelen als afvallen, behagen of in het geval van de moeder, de zorg over de familie en de voeding voor het gezin. Hier is nog een taak weggelegd voor de retailer en fabrikanten. De moeder in kwestie werd totaal niet geholpen op de winkelvloer, ze moest het zelf maar uitzoeken. Tja, bordjes met nieuwe producten en introducties en kortingsacties met artikelen voor de helft van de prijs zag ze genoeg, maar daar was ze niet naar op zoek. Bij de Amerikaanse winkelketen WholeFoods zag ik laatst voedingsdeskundigen op de winkelvloer. Je kan in de winkel rondleidingen krijgen met uitleg over het eten inclusief gerechten menuadviezen. Je biedt de shopper een oplossing aan, je bent als retailer méér dan een logistieke schakel in het aankoopproces en geeft de shopper een reden aan om zijn of haar schaarse tijd op te offeren om jouw winkel te bezoeken. Wil je als retailer en fabrikant echt het verschil gaan en blijven maken, dan is dit wat mij betreft de richting waarop je moet gaan denken. Het denken vanuit oplossingen in plaats van puur focussen op de shoppingtrip biedt niet alleen nieuwe mogelijkheden om relevant te zijn voor de shopper, het biedt tevens nieuwe mogelijkheden om als retailer nu eens echt te gaan differentiëren en aan klantenbinding te gaan doen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: