www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Walmart Express biedt een karige belevenis

In Levensmiddelenkrant on 12/07/2012 at 12:49

CHICAGO – Walmart kennen we vooral van de ‘big boxes’, megadozen van hypermarkten. Sinds vorig jaar zomer test de grootste retailer ter wereld het Express-concept. Kleinere winkels voor marktgebieden waar geen ruimte is voor een king size vestiging.

Ondanks dat Walmart Express bedoeld is voor kleinere vloeroppervlakten hebben de winkels voor Nederlandse begrippen behoorlijke afmetingen. Ze variëren in grootte tussen de 1300 en 1700 vierkante meter vvo. Volgens de retailer zijn de kleinere vestigingen een hybride variant van een supermarkt, een drogisterij met pharmacy (apotheek red.) en een gemakswinkel. Sommige hebben een benzinepomp op het parkeerterrein, niet alle vestigingen verkopen medicijnen. Deze supermarkt, gelegen in Lake View East, een deelgemeente van Chicago met honderdduizend inwoners, heeft een oppervlakte van 1375 vierkante meter vvo en opende in november 2011.

De straat waaraan de Walmart Express is gevestigd heeft zijn beste tijd gehad, maar het is desondanks geen verloederde buurt. Bruin baksteen overheerst het straatbeeld. Naast Walmart staat er in de omgeving ook een Jewel Cosco-supermarkt. Toch is het een wereld van verschil met het centrum van de stad met de moderne glazen kantoorgebouwen die ik in mijn vorige reportages over supermarkten in Chicago beschreef. Deze wijk dankt zijn oude grandeur aan het nabijgelegen legendarisch Wrigley Field honkbalstadion van de Chicago Cubs.

Karig
Voor een supermarkt met de naam Express biedt deze Walmart opvallend weinig producten die bedoeld zijn voor on the go-klanten. Slechts één koelmeubel, vlak na de ingang van de winkel, biedt kant-en-klaarmaaltijden. Daarnaast staan twee koelkasten voor frisdranken. Bij een winkel die dagelijks geopend is van zes uur in de ochtend tot elf uur ’s avonds zou je meer gemaksproducten verwachten. Overigens is het geen wonder dat het concept scherpte mist. Walmart stak een half jaar in de ontwikkeling van de Express-formule terwijl zo’n proces doorgaans drie jaar kost. De Amerikaanse retailer zocht echter met spoed naar een concept voor dit type marktgebieden, omdat het marktaandeel zag wegvloeien naar de kleinere ‘dollar stores’. Wat direct in het oog springt is de zeer kleine agf-afdeling. Bij een Nederlandse supermarkt van deze afmeting is het aandeel verse groenten en fruit veel groter. Laat Walmart hier kansen liggen of is de Amerikaanse klant van dit type winkel niet geïnteresseerd in gemak, gezond en variatie? De inrichting van de winkel is zeer karig. Voorheen zat hier een papierrecyclefabriek waarvan Walmart een deel heeft omgebouwd. Er is geen moeite gedaan om het industriële plafond te verhullen. Ook wordt er niets uitgegeven aan sfeerelementen. Het is een schone, sober ingerichte winkel met smalle gangpaden, hoge stellingen en koelmeubels en vrieskasten in de schil. Opvallend is ook dat Walmart hier zuinig omspringt met de gebruikelijke schreeuwerige promotie- en actiesigning.

Kosten
Walmart heeft bij het Express-format een duidelijke keuze gemaakt voor een minder diep assortiment van elf- tot twaalfduizend sku’s. Alle categorieën zijn er vertegenwoordigd, 70 procent van het aanbod bestaat uit levensmiddelen, de rest is non-food. Klanten hebben daarnaast de beschikking over een geselecteerd aanbod van twintigduizend non-foodartikelen die ze kunnen bestellen via een computer bij de servicebalie. In mei van dit jaar maakte Walmart-topman Bill Simon bekend dat de eerste testfase met tien Walmart Express-winkels een vervolg krijgt.

In het eerste jaar heeft het nieuwe format zich winstgevend getoond. De supermarktformule is qua winstgevendheid nog niet op het niveau van de ruim drieduizend Supercenters van de retailgigant, maar het management heeft er vertrouwen in dat dat gaat lukken. Momenteel worden Express-vestigingen geopend in buurten waar de concurrentie en winkeldichtheid groter zijn. Daarnaast zei Simon dat de kosten die deze winkels maken nog aan de hoge kant zijn, vooral op het gebied van logistiek. We zullen zien of het Walmart gaat lukken om met het Expressformat wel stevig voet aan de grond te krijgen in stedelijke gebieden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: