www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Mariano’s Fresh Market combineert beleving en lage prijzen

In Levensmiddelenkrant on 28/06/2012 at 13:28

CHICAGO – De supermarkten van Mariano’s bewijzen dat je een hoge service en luxe versaanbod kunt aanbieden op een prijspeil van Trader Joe’s en Aldi. De eigenwijze visie van topman Bob Mariano werd in 2010 vertaald in een eerste winkel, inmiddels telt de keten vijf vestigingen. Uiteraard, in de Verenigde Staten voelen de mensen de economische crisis ook. Retailers lijken er echter geheel anders mee om te gaan dan aan deze kant van de oceaan. O ja, ze kennen ook aanbiedingen – bij Mariano’s tellen de kortingscoupons op woensdag zelfs dubbel – ze schreeuwen het hier echter niet van de daken.

Gemeenschap
Mariano’s is onderdeel van Roundy’s Supermarkets, een foodretailer met nog vijf formules. Voor Bob Mariano er ceo werd, had hij er een carrière van 28 jaar bij concurrent Dominick’s op zitten. In de visie van de foodmanager moet een supermarkt deel uitmaken van de wijk en gemeenschap die het bedient. Hij leende zijn naam aan het nieuwste Roundy’s concept waarmee hij in de komende jaren Chicago wil veroveren met 4 à 5 winkelopeningen per jaar. De vestiging die ik bezoek ligt in Lakeshore East, grenzend aan Lake Michigan. De winkel ligt net even buiten het centrum en beslaat de helft van een nieuw 9800 vierkante meter tellend winkelcentrum. De omgeving kent veel wolkenkrabbers met kantoren en luxe appartementen. Ook Mariano’s is onderdeel van zo’n wooncomplex. De winkelvloer is verdeeld over twee verdiepingen. Met een roltrap kom ik op de eerste verdieping terecht van Mariano’s, waar alle dkw te vinden is. Direct valt de luxe inrichting op. De heldere verlichting gecombineerd met zwarte schappen en een superglanzende vloer geven mij het ‘Apple’- gevoel.

Verlichting
Met de indeling van de winkel wordt speels omgesprongen. Zeker op de wijnafdeling – waar de prijzen oplopen tot 400 dollar per fles. Dit vormt min of meer het hart van de winkel. Vanuit hier ga je met een trap of lift naar de tweede verdieping. Ik vergaap me aan de verlichting die bovenin het trapgat hangt. Mariano’s doet meer leuke dingen met licht. Een slim trucje is de verlichting in de diepvrieskasten. Deze gaan automatisch aan wanneer er een klant nadert. Niet alleen levert dit een energiebesparing op, het trekt ook de aandacht van de shopper. De versbeleving bij Mariano’s is van de buitencategorie. In agf heeft de formule 900 variëteiten, de slager biedt dertig soorten huisgemaakte worstjes, maaltijden voor thuis worden ter plekke vers bereid en verse vis wordt binnen 24 uur na de vangst afgeleverd. De winkel telt 450 medewerkers. Geen wonder als je bedenkt dat het brood er vers wordt gebakken en de sushi en pizza’s er handgemaakt zijn. Alle gerechten zijn er te bestellen, af te halen of ter plekke op te eten. Het terras tussen de wolkenkrabbers is werkelijk schitterend.

Is Mariano’s duur? Nee en ja. Je kan er zo veel uitgeven als je wilt. Maar aan de saladebar kun je al een maaltijd samenstellen voor nog geen 5 dollar, een warme maaltijd is er voor 6 dollar. Alleszins acceptabele prijzen voor de kantoormensen en omwonenden. Volgens de kenners die ik gesproken heb, zijn de prijzen voor normale producten op het niveau van Trader Joe’s en Aldi. Mariano’s bewijst daarmee dat lage prijzen met een geweldige winkelervaring wel degelijk samen kunnen gaan. Het nabijgelegen Fox & Obel, de winkel die ik beschreef in Levensmiddelenkrant van week 21, zal hier nog een zware dobber aan gaan krijgen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: