www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Doorlopen

In Careality on 26/06/2012 at 12:15

Ik liep achter een moeder en twee kinderen door de winkelstraat. Eén van de kinderen wilde een drogisterij keten inlopen maar de moeder gaf een korte ruk aan de arm: ‘Kom Max, doorlopen, we hebben daar niets te zoeken.’ Het mannetje kwam niet verder dan een vertwijfelend “ja maar”, hij wist dat de strijd verloren was.

Ik moest denken aan mijn recente bezoek aan Chicago: ik kwam voor het Shopper Marketing congres, maar natuurlijk bleef ik een paar dagen langer om de vele nieuwe winkelconcepten te bezoeken, waaronder ‘drugstores’ als Kiehl’s ( met zijn frisse, fashion achtige inrichting), CVS en uiteraard Walgreens – met ruim 8000 winkels niet te missen!
Natuurlijk is de Amerikaanse retailmarkt niet vergelijken met Nederland, maar vanuit de shopper kijkend, kunnen we wel wat van de Amerikanen leren.  Mij viel deze keer vooral op hoe ondernemers naar hun business kijken: geven Nederlandse ondernemers er al snel overheid, wetgeving en economie de schuld van dat het in de winkel rustiger wordt, in de VS zeggen ze: “Dan heb jij je winkel niet voldoende aangepast aan je directe omgeving. Je moet de shopper die voorbij loopt een reden geven om je winkel binnen te gaan.”

Natuurlijk hebben de retailketens coupons, promoties en folders om de shopper te verleiden, maar zeg nou eerlijk: als de asperines in de aanbieding zijn, dan krijgen we met z’n allen toch niet spontaan en vaker hoofdpijn? Daarmee vergroten we de markt niet.

Kennis
Het uitgangspunt van veel nieuwe winkelconcepten is kennis over de directe omgeving: de retail-, de consumenten- én de shoppermissies. Je kunt hier erg ver in gaan. Komt u de komende tijd in Chicago, ga dan eens naar het vlaggenschip van Walgreens: een verademing! Het is een conveniencewinkel, beauty salon, drogisterij, parfumerie én apotheek ineen. Ze hebben ook een wijnafdeling waar Gall&Gall en AH jaloers op zijn én ze verkopen verse sushi, ter plekke bereid. Sushi? Niet echt van de hand liggend, zou je zo zeggen.

Als ik de bedrijfsleider daarnaar vraag, kijkt hij mij een beetje raar aan. “Waarom? Hier in de directe omgeving is geen sushi te koop en onze klanten vragen erom. Zo krijg je shoppers over de vloer en dat is waar het om draait!” Simpel antwoord, geen speld tussen te krijgen. Vergelijk het met IKEA: meubels kopen doen we niet zo vaak, maar eten wel. Via hun restaurants weten ze shoppers vaker naar IKEA te trekken en blijft het ‘top of mind’.

Maar ga nu niet massaal sushi inkopen. Analyseer eerst uw directe omgeving. Vraag shoppers waarom ze uw winkel niet bezoeken. Vervang uw ‘winkeldochters’ door nieuwe producten of diensten die shoppers extra redenen geven uw winkel vaker te bezoeken. En mocht u dan toch nog iemand voor uw winkel horen zeggen dat ze bij u niets te zoeken hebben, ren dan naar buiten en vraag waarom. Soms kan de oplossing heel simpel zijn.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: