www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Klant leest folder vanuit behoefte

In Levensmiddelenkrant on 19/06/2012 at 12:02

ZEVENBERGEN – Afgelopen week zat ik bij goede vrienden ‘s avonds een bakje koffie te drinken, toen ik een enorme klap hoorde in huis.

De vrouw des huizes zette direct haar kopje op tafel en liep naar de gang. Niet lang daarna kwam terug met een enorme stapel wekelijkse folders. De vrouw ging aan tafel zitten, pakte nog een stapel folders van een stoel en verdeelde binnen luttele seconden de folders in twee stapeltjes. De ‘kliko’-stapel was het grootst, pakweg 80 procent van de folders hebben het lezend oog niet mogen bereiken. Onder de 20 procent gelukkigen zaten een drietal supermarktfolders, 2 drogisterijfolders én 2 folders van, zoals zij dit noemde, ‘verrassingswinkels’. De vrouw pakte naast pen en papier ook nog haar tablet én 2 lokale krantjes.
Wat volgde was een soort van kort familieoverleg over de agenda van de komende week, of er mensen op bezoek kwamen, of er bijzondere wensen waren etc. Daarna werden de lokale krantjes gescand en doorliep ze de folders, zat ze op internet op om een en ander te bekijken en stelde ze af en toe wat vragen aan deze of gene: ‘heb je daar trek in?’ en ‘hebben we dat nog?’. Al met al duurde dit gehele planningsritueel een klein uurtje.

Krap
Is dit een voorbeeld van mensen die krap bij kas zitten of tijd genoeg hebben om hier maar liefst een uur aan besteden? Nee, dit is pure business. “Ik krijg op twee verschillende dagen de folders en krantjes binnen en één keer per week plan ik al mijn boodschappen. De folders zijn voor mij een perfect geheugensteuntje voor wat ik in huis moet halen en weet jij dat dit mij zo’n twintig tot dertig euro per week scheelt aan alle boodschappen? Toch een aardig uurtarief, zou ik zo zeggen”, wist de vriendin mij trots te vertellen. “Het wordt je er trouwens niet gemakkelijker op gemaakt omdat je naast folders ook speciale of andere aanbiedingen hebt in de lokale krantjes of op internet. Dezelfde winkel en toch verschillende aanbiedingen, belachelijk toch?”, voegde ze eraan toe.

Onderzoek
Uit het recente onderzoek Thuis binnen bereik 2011 blijkt dat interessante folders wekelijks door zo’n 4 miljoen huishoudens worden gelezen. De allerbelangrijkste reden voor shoppers om de folder te bestuderen is vanwege actuele aanbiedingen (61 procent). Dit is de unieke informatie die men zoekt en niet elders zegt te kunnen vinden. In veel mindere mate (rond de 20 procent) leest men de folder om prijzen te vergelijken, of zoekt men naar nieuwe producten of informatie. Je zou dus kunnen zeggen dat de folder nog steeds een machtig wapen is in de strijd om de shoppersportemonnee. Maar besef dat de folder dus ook zo zijn beperkingen heeft. Het heeft niet het alleenrecht meer als het om aanbiedingen gaat (internet, lokale krantjes, app’s). Voor ondersteuning van andere formuleuitgangspunten, zoals prijsimago, service, assortiment en dergelijk ben je aangewezen op andere media; elementen die ook een belangrijke rol spelen om de gunst van de shoppers te blijven winnen. Besef hierbij dat de huidige shopper niet denkt vanuit mediatypen maar vanuit (informatie)behoeften waar hij of zij op dat moment naar op zoek is om een (aankoop)beslissing te kunnen nemen. Dit is een uitdaging waar veel bedrijven mee stoeien. Er wordt nog te veel vanuit ‘eigen logica’, mediatypen en afdelingen gedacht, wat niet altijd aansluit op het beslissingsproces (en behoefte) van de shopper. Want uit hetzelfde onderzoek blijkt dat uiteindelijk 15 procent van de mensen die de folder gelezen heeft ook daadwerkelijk tot een koop overgaat (minimaal één product uit de folder), en dat is een laag percentage bekijkend vanuit de (beperkte) functie die de folder voor de shopper heeft.

Kalender
De dame in kwestie zou zo geholpen kunnen worden met een soort familiekalender en een folder die haar het vertrouwen geeft dat die ook daadwerkelijk alle aanbiedingen bevat (bijv. via barcode/QR-code een link naar lokale aanbiedingen).
Wilt u blijvend succesvol zijn in de winkel, dan zal u in steeds grotere mate succesvol moeten zijn buiten de winkel.

  1. Beste Art, dat moeten wel héél goede vrienden zijn van jou. Dat ze een uur lang de folders gaan lezen terwijl ze nota bene een goede vriend op bezoek hebben!

    🙂

    Groeten,

    Pascal Kuipers (een vage kennis van jou)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: