www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Fox and Obel toont versmelting food en horeca

In Levensmiddelenkrant on 11/06/2012 at 12:28

Interieur op tweede plan, het zijn de producten die het bij premium fresh market moeten doen

 

CHICAGO – Heb het tegen de medewerkers van Fox and Obel niet over een supermarkt. Het is namelijk géén supermarkt. “Een fresh market, meneer.” Zo eigenwijs als de medewerkers klinken, zo eigenwijs ziet de winkel er ook uit. Rommelig, maar met een topaanbod tegen premiumprijzen. Binnen de levensmiddelenhandel zien we steeds meer hybride concepten waar foodretail samenvloeit met horeca. In Nederland wordt er door een enkele supermarkt schoorvoetend mee geëxperimenteerd. In de Verenigde Staten zijn er al diverse ondernemers die vol inzetten op dit gecombineerde model voor de verkoop van levensmiddelen. Een winkel die het al tien jaar op een geheel eigen manier doet is Fox and Obel in het centrum van Chicago. Dit unieke concept weet een aantal disciplines te combineren: een markt, een bistro, een koffiecafé en een cateringformule. Naar eigen zeggen maakt F&O gebruik van ‘de beste leveranciers van de wereld’, bieden zij een ‘uitzonderlijke kwaliteit tegen eerlijke prijzen’ en lopen er ‘de meest ervaren en gepassioneerde foodprofessionals’ rond.

Het eigenwijze van dit bedrijf is al te zien bij de ingang. Hier is een ruimte om fietsen te stallen. Het centrum van Chicago is slecht toegankelijk voor auto’s, dus de meeste mensen gaan met de metro of de fiets.

Verbeelding
Fox & Obel werd geopend in 2001 en is een idee van Ken Obel, Ari Fox en Meme Hopmayer. Zij verkregen hun inspiratie op de markten uit ‘de oude wereld’, ofwel Europese steden als Parijs, Milaan en Lissabon. De zaak bulkt van de vers gevangen vis, authentiek vlees, koffie, gebak en veel verse groenten en fruit. Het vriendelijke personeel is gewend aan klanten met veel vragen. Geduldig leggen ze de filosofie achter het bedrijf keer op keer uit. De bistro biedt dezelfde hoogstaande kwaliteit als de producten in de schappen. Er is een lunch- en dinerkaart en in het weekend een brunchmogelijkheid. Ook op de wijnkaart wordt niet bezuinigd: die is samengesteld door een eigen sommelier. Het café moet ‘een prettige verzamelplaats’ zijn voor de omgeving. Open van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avond laat, dus ieder eetmoment wordt ingevuld. Bijzonder is het handgemaakte gebak en de sandwiches worden bereid met ambachtelijk brood. En het assortiment is volledig to go als de klant dat wenst. Verder catert Fox & Obel evenementen. Alles gebeurt vanuit de filosofie dat voedsel meer is dan alleen brandstof voor het lichaam, dat het ook ‘de verbeelding inspireert en het sociale samenzijn stimuleert’.

Uniform
Bij binnenkomst in de winkel valt meteen de bistro aan de rechterkant op. Hier kun je op je gemak een versbereide lunch eten. Voor de klant met meer haast is er het café. De sfeer in de winkel wordt bepaald door het gebruik van veel verschillende materialen. Oude betonnen vloeren met verschillende kleuren lopen in elkaar over. Houten meubels en presentatietafels worden gecombineerd met stalen magazijnstellingen. Er lijkt geen uniform beleid te zijn inzake het gebruik van winkelmaterialen. Met een supermarktbril op biedt deze winkel een uiterst rommelige aanblik, desondanks is het winkelbeeld rustig. Wat helpt is dat er geen felle verlichting wordt gebruikt en ook de heerlijke broodgeur die de bakkerij verspreidt zorgt voor een ontspannen sfeer. In 2010 behoorde de bakkerij van deze winkel tot de tien beste van het hele land. Wat ook bijdraagt aan de gemoedelijkheid is de afwezigheid van de in supermarkten gebruikelijk overdaad aan instore communicatie. Hier geen prijspromoties of andere schreeuwende teksten. De producten moeten het werk doen. Op de agf-afdelingen liggen de producten dan ook op grijphoogte opgetast op houten tafels. Het is een vorm van presenteren die wij kennen uit modewinkels. In het midden van de winkel loopt een grote bar waarop koffie, thee en snoep staan uitgestald. Veel van deze producten moeten klanten zelf afwegen. De tafeltjes van het koffiecafé lopen door tot voor de koelingen met zuivelproducten. Klanten die een kopje koffie drinken doen dit letterlijk te midden van de The Fresh Market.

Portemonnee
Wie bij Fox & Obel wil shoppen moet een dikke portemonnee hebben. Voor Amerikaanse begrippen is dit het topsegment – in Nederland is deze kwaliteit te vinden in horecagroothandels. De winkel zal het dan ook moeten hebben van klanten die op zoek zijn naar gemak en topkwaliteit. De winkel staat hier inmiddels om bekend. Wie aan de ‘locals’ vraagt naar een winkel voor bijzondere voedingsmiddelen, wordt steevast naar Fox & Obel verwezen. In de tien jaar dat Fox & Obel nu bestaat, is het idee van een fresh market veelvuldig gekopieerd. Ook in het centrum van Chicago zijn nieuwe spelers gearriveerd, die inzetten op een combi van horeca, foodretail en verse producten. De initiatiefnemers van het eerste concept zullen zich opnieuw moeten bewijzen. Mogelijk ligt het prijspeil voor de huidige marktomstandigheden te hoog. Tijdens mijn bezoek was het in ieder geval rustig, een paar mensen zaten in de koffiebar en de bistro, een handjevol mensen deed inkopen.

Kortom: Fox & Obel is een bijzonder concept, een mooie mix van food en foodservice, gericht op één doelgroep. Het betreft geen high traffic locatie, wat betekent dat men bij toenemende concurrentie het best nog wel eens zwaar kan krijgen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: