www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Amerikanen nemen shoppermarketing serieus

In Levensmiddelenkrant on 25/05/2012 at 12:22

IKEA,Henkel,P&G winnen Gouden Shopper Marketing Effies


CHICAGO – Onlangs werden in Chicago tijdens de jaarlijkse Shopper Marketing Summit weer de Noord-Amerikaanse Effies uitgereikt. Voor deze awards worden campagnes van retailers en fabrikanten langs een strenge meetlat gelegd. In de VS is het een prijs voor aantoonbaar resultaat.

Dit jaar waren het IKEA, Henkel en Procter & Gamble die er vandoor gingen met de tweejaarlijkse gouden ShopperMarketing Effie-awards. De prijsuitreiking richt zich op geiëntegreerde marketingcampagnes, specifiek ontworpen om de shopper te activeren én te begeleiden in het aankoopproces. De reclamebureaus achter de winnende merken zijn Saatchi & Saatchi X, Ogilvy & Mather, MEC North America en Zooka Creative. Opvallend is dat tijdens de uitreiking de retailers, fabrikanten en reclamebureaus gebroederlijk op het podium staan. Dit is het gevolg van de manier waarop Amerikaanse supermarktketens en andere retailers aankijken tegen shoppermarketing. Vaak is het helemaal ‘embedded’ in de eigen organisatie en hebben ze eigen specialisten in dienst.

Gewogen
Daar waar in Nederland shoppermarketing nog veelal gezien wordt als instore marketing kan een shoppermarketingcampagne in Amerika bestaan uit de gehele mediamix; van mobiel, tv, video-displays, magazines, social media, samplingprogramma’s, instore bewegwijzering tot displays, enz. De Effies werden dit jaar gewonnen door campagnes die het beste lieten zien hoe, aangedreven vanuit echte shopperinzichten, ze het verschil weten te maken. Alle inzendingen worden beoordeeld en gewogen op strategische uitdagingen, doelstellingen, het campagne-idee, de concrete uitwerking (executie) van de campagne en bovenal het (financiële) resultaat. Rendementsberekeningen wegen hierbij zwaar. Daarnaast is een van de eisen voor deelname dat de campagne moest aantonen dat ten minste twee verschillende mediatypen meetbaar succesvol zijn geweest bij shoppers gedurende zijn of haar ‘path to purchase’.

Vroeg
Kenmerkend voor de winnende campagnes van IKEA, Henkel en Procter & Gamble was niet alleen de inzet van mobiel, social media, tv en instore marketing, maar ook het feit dat specifieke retailers in een vroeg stadium werden betrokken en meedachten bij de ontwikkeling ervan. Een doorlooptijd van negen tot twaalf maanden was niet uitzonderlijk. De samenwerking tussen P&G en Walmart resulteerde in maar liefst vier Effies van de in totaal vijf Gouden, zes Zilveren en een Bronzen die er werden uitgereikt. Dat Walmart samenwerking hoog heeft zitten, bleek uit het feit dat men betrokken was bij vijf Effies.

De avond werd bijgewoond door ruim vijfhonderd mensen uit de industrie, retail en marketingbureaus. Men was eensgezind over de zin van shoppermarketingcampagnes. De resultaten logen er niet om: deze helpen de retailer en de fabrikanten niet alleen om van de nieuwe shopper een loyale koper te maken, het helpt ook in deze moeilijke tijden om het bedrijfsresultaat te verbeteren.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: