www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

U snapt ons niet

In Careality on 24/05/2012 at 12:01

De winkel was lekker druk en de rij voor de kassa behoorlijk lang. Aan de gezichten te zien, was er iets aan de hand. Mensen stapten uit de rij en legden spullen terug: “Ik koop het de volgende keer wel.” De dames achter de balie waren druk bezig met klanten, dus wat was hier aan de hand? Ik liep naar de balie toe en was deelgenoot van een heftige discussie: “Kijk, in de folder staat duidelijk GRATIS én €3,- kortingsbon.” “Dat klopt mevrouw, maar alléén voor de vermelde actieproducten, en de drie euro krijgt u als kassabon. “Maar hoe krijg ik dan die korting? Moet ik dan eerst het bonnetje opsturen? Dat duurt jaren voordat ik dit gestort krijg en ik wil ook niet mijn adres opgeven. Jeetje, wat onduidelijk is dit allemaal!” De shopper was geïrriteerd, terwijl het toch een mooie promotie leek waarbij men geld kon besparen.

Gemiste kans?
Natuurlijk is het erg vervelend voor de shopper en uzelf als acties niet begrepen worden. Nog vervelender als u hierdoor omzet misloopt en uw klant ontevreden de deur uitloopt. Ik begreep in dit geval dat er vaak vragen waren over promoties, sterker nog, zo vertelde bedrijfsleidster: “Op drukke dagen heb ik eigenlijk een extra personeellid nodig om dit in goede banen te leiden.” Ik had inmiddels de promoties in de folder en op de winkelvloer geteld:, zoveel dat het geen wonder is dat de shopper de weg kwijtraakt!

Kennis
Meestal gaat het hier om de uitzondering en niet de regel, maar shoppers die vragen stellen en teleurgesteld of geïrriteerd de winkel uitlopen, kunnen niet de bedoeling zijn. Het probleem is: wij denken dat de shopper slim is. Dat hij in staat is om alle informatie te verwerken en te interpreteren zoals wij die bedoeld hebben. In je directe vriendenkring en op kantoor snapt iedereen het, maar die overige 95% van de Nederlandse bevolking is de echte doelgroep. Deze retailer had teveel verschillende promoties met teveel en te moeilijke mechanismes ontwikkeld. Ze werden op de winkelvloer ook nauwelijks ondersteund, dus er was volop ruimte voor eigen interpretatie. Op dat moment verzuipt de shopper. Plaats liever alle actieproducten bij elkaar, gebruik per promotie bijv. aparte kleuren, leg uit wat de shopper moet doen om in aanmerking te komen voor deze promotie. Denk vanuit KOPEN in plaats van verkopen en u zult zien dat er nog heel wat barrières geslecht kunnen worden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: