www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Cijfers zeggen niet alles

In Levensmiddelenkrant on 03/05/2012 at 12:30

“Heb je écht geen andere koffiemelk? Poeder misschien, heb je een melkkoker of schuimer? Nee? Oké, goed dan, doe dan toch dat maar! Ik zal heel voorzichtig zijn.” Hierna laaide er nog even een discussie op onder de andere gasten, of eerder: een feest der herkenning. Bijna iedereen had het zelf aan den lijve ondervonden en was dezelfde mening toegedaan…liever niet! Ging het hier over hoeveelheid, smaak, gezondheid of merk? Néé, de bottleneck van dit product is de afschuwelijk slechte verpakking, al heel mijn leven lang! Niet alleen het lipje scheurt vaak af, maar het ruïneert ook nog eens mijn kleding doordat er een paar druppels uitspatten, zodra ik de verpakking open. Ik heb het over Cijfers zeggen niet alleskoffiemelkcups. U weet wel, 10 kleine cupjes met een lipje eraan. Op zich handig als je zelf geen koffiemelk gebruikt in de koffie en het wel in huis wil hebben voor bezoek. De cups zijn immers langer houdbaar dan koffiemelk in andere verpakkingen. Maar waarom dan nog steeds die grote ongemakken?

Dalend aandeel
Ik heb niet de beschikking over verkoopcijfers én de ontwikkeling. Maar ik zie het al voor mij. Binnen het segment daalt het aandeel koffiemelkcups. De businessanalisten en vervolgens de shopper marketeers gaan zich buigen over de cijfers en oplossingen. Na een aantal sessies komt men tot de conclusie dat het segment zich inderdaad niet goed ontwikkelt. Er worden plannen gemaakt. Zware promoties worden ingezet voor hernieuwde probeeraankopen (2=1 acties), assortiment wordt verder onder de loep genomen en er wordt een nieuw schappenplan gemaakt. Klinkt niet onrealistisch toch?

Positief
Het resultaat van al deze inspanningen zal zonder meer positief zijn. Alleen al door de aandacht die het krijgt. Maar hadden we dit nu niet ‘anders’ en bovenal ‘beter’ kunnen doen? Hoe duurzaam is de verkoopstijging?

Oorzaak en gevolg
Jazeker! Ik begrijp dat u totaal niet wakker ligt van de verkoop van koffiemelkcups. Ik gebruik het dan ook alleen als voorbeeld. Een voorbeeld waarbij we te snel ‘de koe in de kont gaan kijken’ door direct naar de cijfers te gaan loeren…. U kijkt alleen naar het gevolg. Spreadsheet marketing heet dit met een duur woord. We vergeten namelijk naar de oorzaak te kijken van de ontwikkeling. En die ligt bij de shopper die thuis geconfronteerd wordt met het product tijdens het consumptiemoment! Deze informatie is er in veel gevallen niet, en als die er wel is, bereikt die vaak niet de juiste personen.

Thuisgebruikonderzoek
Een simpel thuisgebruikonderzoek had het euvel van de falende en irritante verpakking klip en klaar gemaakt. Niets geen cijferanalyse, niets geen schappenplan, gewoon een nieuwe verpakking. Als je dan ook nog tijdelijk bij het schap en op de verpakking in minimale lettergrootte van Arial 13 zet: SPAT NIET EN MAKKELIJK TE OPENEN!, zal je zien dat de verkoop omhoog spat !

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: