www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Verwarring over promoties

In Levensmiddelenkrant on 27/04/2012 at 13:12

ZEVENBERGENUw shopper zit in een oneindige cyclus van plannen, shoppen, consumeren en plannen. Maar wat drijft klanten tijdens deze verschillende fases? Begrijpt u ze als retailer of fabrikant? En kunt u ze beïnvloeden? Shopper marketing geeft inzicht. Deze keer: shoppen.

Het is woensdagmiddag als ik een C1000 inloop en ineens moet stoppen vanwege een ‘file’ voor de servicebalie. Is er iets aan de hand? Een vechtpartij, iemand flauwgevallen of een bekende Nederlander die gaat zingen? Niets van dit alles. Het merendeel van de mensen staat met een vol winkelwagentje en kassabon in de hand netjes te wachten om te worden geholpen.

Hangers en banners
Ik vang een aantal gesprekken op en begrijp dat de shopper verward is over de promoties van deze week. Deze week zijn er namelijk verschillende acties: ‘2+1 gratis’, ‘1+1 gratis’, ‘1+2 gratis’, ‘3+1 gratis’, ‘50% korting’, ‘33% korting’, ‘25% korting’, promoties met ronde prijzen en ‘1 euro promoties’. Zowel op de folder als in de winkel hebben de meeste grote promoties allemaal een eigen kleur. Net zoals bij IKEA. Geel is 1+1 gratis, groen is 2+1 gratis en blauw is 3+1 gratis. De winkel hangt vol met gekleurde plafondhangers en banners. Daarnaast zie ik in de winkel nog veel andere C1000-acties die via de normale oranje actiekaarten worden aangeprezen. In de actiefolder zie ik dat de kleuren ook voor andere promotiemechanismen worden gebruikt. Groen geeft 33% korting op een product, geel 50% korting en blauw 25%. Heldere kleuren en simpele actiemechanismen moeten de shopper hier de weg wijzen. De vraag is of de shopper ermee geholpen is.

De weg kwijtDe weg kwijt
Ik vraag het aan ze. Het blijkt van niet. Sommige shoppers in de rij zijn totaal de weg kwijt. Een jonge dame met twee doosjes Paturain en twee pakjes Rambol laat haar bon zien: ze heeft alle vier de producten betaald. Maar in de folder staat: ‘2+1 Paturain, Rambol, Chavroux, alle varianten, 3 kuipjes, pakjes of stuks’. Maar bij de kassa heeft ze er géén gratis producten bij gekregen, zegt ze. Bij de servicebalie hoopt ze deze producten alsnog te krijgen. Een andere vrouw had de ‘2+1 gratis’ als volgt geïnterpreteerd: ik koop twee producten, waarvan ik er één gratis krijg. Een andere man vindt dat hij het duurste product gratis moet krijgen.

Irritatie
Natuurlijk betreft het hier niet de meerderheid van de shoppers. En natuurlijk zal er een omzetsucces zijn voor C1000. Desondanks zie ik in een halfuur tijd zo’n tien teleurgestelde shoppers aan de servicebalie. Sommigen lopen zelfs geïrriteerd de winkel uit. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Keep it simple
Eén van de grootste valkuilen waar ‘wij’ met zijn allen intrappen is dat we denken dat shoppers (mensen) slim zijn. En dat ze alle informatie interpreteren zoals wij bedoelen. Misschien snappen mijn collega’s op kantoor het, maar dat is niet de doelgroep! Die overige 95 procent van de Nederlandse bevolking is de doelgroep. Voor de shoppers bij de servicebalie van C1000 waren er in elk geval te veel verschillende promoties met te moeilijke mechanismes. Hulp op de winkelvloer ontbrak, want het bordje ‘2+1 gratis’, gaf nog volop ruimte voor eigen interpretatie. Ik haal maar weer eens een oud paard van stal, ‘KISS’: keep it simple and stupid! De shopper loopt dan met een glimlach uw winkel uit.

  1. Helemaal mee eens. Al ga ook jij er zelf ook al weer (een beetje, laat ik voorzichtig zijn) vanuit dat de mensen (shoppers) niet slim zijn.

    Ik draai het liever om. Degene die deze promotie indeling verzonnen heeft is dom. Je moet niet na hoeven te denken bij een promotie. Dus daar ligt 100% de fout. Wie bedenkt het trouwens al die kleur codes en al die percentages!!

  2. Beste Douwe,
    Bedankt voor je reactie. Het gaat niet om dom of slim zijn maar om de erkenning dat wij, de mens, zeer beperkte wezens zijn wat betreft het verwerken en interpreteren van communicatie boodschappen. Dit staat los van het IQ. Het niet erkennen van deze menselijke beperking is 1 van de 3 grootste valkuilen waarin zowel fabrikant als retailer vallen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: