www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

De plannende shopper “Altijd vers”

In Levensmiddelenkrant on 14/02/2012 at 11:25

ZEVENBERGEN – Uw shopper zit in een oneindige cyclus van plannen, shoppen, consumeren en plannen. Maar wat drijft klanten tijdens deze verschillende fases? Begrijpt u ze als retailer of fabrikant? En kunt u ze beïnvloeden? Shopper marketing geeft inzicht. Deze keer: plannen.

“Wat wil jij zo dadelijk eten? Ik moet toch nog even boodschappen doen”, zegt een goede vriend uit Amstelveen over de telefoon. Het is half drie in de middag. Ik zit in de auto op weg naar hem. Ik denk na over wat ik wil eten. “Vooraf iets van vis, beenham, salade, lekkere broodjes, wat kaas toe met noten of zoiets”, roep ik dan. “Geen probleem, ik ben ‘as we speak’ bezig met boodschappen doen. Echt lachen dit, want ik gebruik daarvoor een nieuwe app. Het is ongelooflijk!” Die avond eet ik heerlijk. Verse producten variërend van vis, vlees, groenten en kaas. Ik vraag wat er die middag nu te lachen viel.

Het blijkt dat mijn vriend boodschappen had gedaan bij Altijd Vers Thuis.nl “Minder stress, geen parkeerproblemen én best goed spul. En deze keer ook gratis bezorgd! Sinds vorige week is er naast de webwinkel ook een app, ideaal. Ik ga dit zeker vaker doen”, zegt hij. Het is duidelijk: ze hebben er een tevreden klant bij.

Het verhaal achter Altijd Vers Thuis is simpel. Vijf speciaalzaken in Amstelveen die gezamenlijk een oplossing hebben gecreëerd voor shoppers die verse producten willen bestellen én geen tijd hebben om de verschillende speciaalzaken af te lopen. Dat doen ze met een website, een app, een makkelijke betalings-
mogelijkheid én een bezorgdienst.

De supermarkt
Natuurlijk ligt de gemiddelde supermarktondernemer hier niet wakker van. ‘Klein initiatief, peanuts, het waait wel over’, hoor ik u denken. Maar is dat terecht? Door de crisis gaan consumenten minder vaak uit eten en deze omzet komt bij supermarkten in het laatje. De vraag is echter of supermarkten wel optimaal profiteren van dit ‘gegeven paard’. De digitale markt raast als een tsunami door alle branches heen. Het is niet meer te stuiten en vaagt hele winkelstraten weg en leeg. Als u als ondernemer of als merkfabrikant nog steeds denkt dat dit geen invloed heeft op uw omzet, dan heeft u het echt mis! Het initiatief uit Amstelveen biedt namelijk oplossingen voor (uw) shoppers. Je kunt 24/7 boodschappen doen. Overal. Je kunt exact datgene bestellen wat je nodig hebt als je bezoek krijgt, je betaalt digitaal en het wordt thuis bezorgd. Net zoals vroeger: wanneer je wilt! Misschien dat de shopper daar zelfs wel de bezorgkosten van 7,50 euro voor over heeft. Naast tijd bespaar je namelijk ook 5 euro aan parkeergeld.

Wordt dit mainstream? Ik denk het niet. Maar besef dat er in ons land alleen al honderden initiatieven zijn waar je digitaal eten en drinken kunt bestellen of afhalen. Deskundigen verwachten dat over een paar jaar zo’n 15 procent van de supermarktproducten digitaal worden besteld.

Relevant
Besef dat het aantal shoppingtrips zal gaan afnemen. Dit hoeft niet aan uw prijsstelling of assortiment te liggen. U bent gewoon minder relevant aan het worden voor uw shopper. Leer van wat er bij de overige branches is gebeurd of aan het gebeuren is. Denk in oplossingen voor specifieke doelgroepen, wees aardig, help uw shopper met zijn aankoopbeslissing én zorg dat hij of zij een reden heeft om met een blij gezicht de winkel uit te gaan.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: