www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

‘Einde aan spraakverwarring over shopper marketing’

In Levensmiddelenkrant on 10/02/2012 at 13:01

ZEVENBERGEN – Shopper marketing als vakgebied is bij veel retailers en fabrikanten ‘hot’. Maar het wordt vaak verward met termen als trade marketing, instore marketing en category management. Tijd om de verwarring weg te nemen, vindt expert Art Frickus van Conspicuous. De verschillen tussen de genoemde disciplines zijn volgens Frickus te duiden vanuit het vertrekpunt. Bij shopper marketing is dat de shopper en de weg die deze aflegt om een loyale consument te worden. Frickus: “Er zijn hierbij drie momenten van de waarheid: plannen, shoppen en consumeren.” Bij trade marketing is het vertrekpunt de handelsrelatie. “Hierbij wordt vaak de meeste aandacht besteed aan analytische vraagstukken, zoals de effectiviteit van promoties.” Bij instore marketing is het vertrekpunt maar ook de volledige scope de winkelvloer. Bij category management is het vertrekpunt de categorie. Aansturing van een categorie waarbij de indeling gebaseerd is op productkenmerken.”

Kunt u het verschil tussen category management en shopper marketing uitleggen?
“Category management gaat over het plannen, organiseren en coördineren van tactieken. Shopper marketing is meer strategisch. Het gaat over leiderschap, inspireren en motiveren. Het kadert de ‘tactische category managementaanbevelingen’ in een overkoepelende visie. Het is een ‘verhaal’ dat gericht is op de waaromvraag (of waarom niet) voor de shopper. De oplossingen zijn vaak categorieoverschrijdend. Daarom is category management een onderdeel van shopper marketing.”

Shopper marketing implementerenWaarom is shopper marketing belangrijk?
“Steeds meer retailers, fabrikanten en ondernemers realiseren zich dat de strijd om de shopper niet in de winkel begint. Als je op de winkelvloer succesvol wilt zijn, moet je dat ook zijn buiten de winkel. Kijk naar andere branches waar de fysieke winkel géén zekerheid meer is in het aankoopgedrag van de shopper.”

De leegstand van winkels neemt inderdaad schrikbarend snel toe. Wat valt daaraan te doen?
“Die leegstand ligt niet alleen aan de recessie, maar ook aan de vergrijzing en de snelle adoptie van de digitale wereld in ons shopper gedrag. Retailers en fabrikanten zullen samen moeten werken om te zorgen dat het winkelcentrum, de winkel, de categorie en het product relevant genoeg blijft voor de shopper om zijn tijd op te offeren voor een winkelbezoek. Relevantie is hierbij het toverwoord.”

Wat levert het op om shopper marketing te implementeren?
“Uit een recent onderzoek in Amerika geven bedrijven aan dat shopper marketing een merk-en ‘return on investment’-optimalisator is. ROI-stijgingen tot wel 70 procent.”

Shoppen is doorlopende cyclus

Hoe komt het dat er zoveel spraakverwarring is?

“Er zijn veel goedbedoelde initiatieven van bureaus die eigen modelletjes ontwikkelen en hiermee verwarring veroorzaken. Ik pleit ervoor de modellen en definities afkomstig van ECR en The Partnering Group te gebruiken. Ik doe bij deze de oproep om het ontwikkelingspad van Category Management te volgen, waar iedereen zich sinds 1990 netjes aan houdt. Dit maakt het mogelijk om makkelijker shopper marketing bij de fabrikant en retailer te imple- menteren en voorkomt onnodig verwarring en vertraging.”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: