www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Goede shoppervoornemens 2012!

In Levensmiddelenkrant on 10/01/2012 at 16:03

Verschenen in Levensmiddelenkrant

ZEVENBERGEN – Retailers en leveranciers beseffen in toenemende mate dat kennis en focus over het koop- en beslisbedrag van de shopper op en rond de winkelvloer een cruciale bijdrage leveren tot groei in omzet en loyaliteit. Maar wat drijft klanten bij een aankoop? En hoe is dit te beïnvloeden? Shopper marketing geeft inzicht. Deze keer: goede voornemens.

Klant: “Ik heb zojuist een stukje vis mogen proeven. Erg lekker. En u gaf mij de bereidingswijze met een gerecht erbij. Maar ik ben al tien minuten naar de artikelen op zoek, maar kan ze niet vinden. En dat terwijl ik al acht jaar in deze winkel kom….Waar kan ik de verse dille en de dillesaus vinden? De vrouw in dit voorbeeld wordt geholpen door een medewerker van de supermarkt en kan vervolgens een lekker gerecht maken. December is namelijk de maand dat supermarkten hun uiterste best doen om klanten te verleiden. Alles wordt uit de kast gehaald: van proeverijen met verrassende gerechten, de sfeer, extra openingsuren en gratis thuisbezorgdiensten. De shopper wordt in de watten gelegd en beloont dat met 780 miljoen euro kerstinkopen in de detailhandel.

Missies van een shopper
Wat een schril contract met de overige maanden. De shopper wordt dan aan zijn lot overgelaten en moet zelf maar zien hoe hij of zij invulling geeft aan de boodschappenmissie. En we hebben missies zat. Om te beginnen de goede voornemens in januari. Als je kijkt naar de top tien goede voornemens, dan zijn er met een beetje goede wil wel negen waar de supermarkt een rol in kan spelen. Afvallen, spaarzamer omgaan met geld, meer tijd besteden aan familie en vrienden, stoppen met roken, iets nieuws leren, vrijwilligerswerk doen, beter plannen en een partner vinden.

Waarde geven
Dat heeft toch niets met de supermarkt te maken, denkt u misschien. Vanuit het oude gedachtegoed van ‘doorgeefluik van producten’, zou u dit kunnen denken. Maar daar gaat u de strijd om de gunst van de shopper niet mee winnen. Besef dat uw klant, uw shopper, hier bewust of onbewust wel mee bezig is. Als hij of zij boodschappen kan doen en tegelijkertijd geholpen wordt met de verwezenlijking van zijn doelstellingen, dan bespaart hem dat tijd en moeite, maar geeft hem ook veel meer voldoening.

De komende jaren gaat de strijd om de shopper pas echt beginnen. De opkomst van smartphones, tablets en andere technologische oplossingen hebben een enorme impact op het shoppergedrag. Kijk om u heen, het gaat sneller dan u denkt. De shopper wil WAARDE voor zijn tijd die hij in uw winkel besteedt. En dat gaat verder dan producten op de plank zetten. Als supermarkt kunt u hier perfect op inspelen, maar dan moeten er keuzes worden gemaakt. Wat wilt u zijn? Wat past er binnen uw verzorgingsmarkt? Het opent deuren tot differentiatie. Het verbreedt uw retailmarketingmix en het opent de harten van uw shopper.

Goede voornemens
Dus voordat u dadelijk weer massaal de ‘2=1 actiebordjes’ tevoorschijn haalt, kunt u ook nadenken over het helpen van uw klant met afvallen, stoppen met roken of vrijwilligerswerk te vinden. Ofwel maatschappelijk verantwoord ondernemen als business case én marketingpijler. Ik zie het al voor me: de vrouw met dillesaus wil in januari afvallen. De ‘Sonja Bakker van uw supermarkt’ installeert bij deze mevrouw een mobiele app, loopt met haar door de winkel om uitleg te geven hoe deze werkt en waar de producten staan. Samen worden de doelstellingen ingevuld en er wordt een vervolgafspraak gemaakt om de voortgang te bespreken. Bij iedere kilo minder krijgt de vrouw een spaarpunt en bij een volle kaart kan ze kiezen uit leuke activiteiten of een gezond voedingspakket. 2012 wordt een mooi jaar. Fijne feestdagen!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: