www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Even checken!

In Careality on 01/11/2011 at 12:29

Verschenen in Careality

“Even checken”, zegt de vrouw tegen haar zoontje van twee. Ze pakt haar telefoon, opent internet en tikt in: watkosteenluier.nl. “Jeetje, de Pampers zijn in de aanbieding bij Trekpleister, Etos, Dirx, DA en Jumbo. Alleen ik weet nu niet meer precies welke luier ik moet hebben. Ze hebben allemaal een andere naam. Jammer dat er geen plaatjes bij staan. Even naar voordeelmuis.nl. Hier hebben ze de folder ingescand”. Ik was inmiddels naast de vrouw gaan staan omdat ik benieuwd was wat ze ging doen. De vrouw vertelde mij enthousiast dat zij de kosten van haar nieuwe mobiel met internet er al ruimschoots uitgehaald had door grote aankopen altijd te checken op internet… Inmiddels komt er een geïrriteerde verkoopster aan met het verzoek om haar KLANTEN niet in de weg te lopen. Samen lopen we de winkel ietwat verbouwereerd uit. “Heb ik iets verkeerd gedaan?”, roept de vrouw nog voordat ze de rug naar de winkel toekeert.

Gemiste kans? Absoluut! De vrouw in kwestie vertelde mij buiten dat zij deze winkel niet meer zou bezoeken. En passent meldde ze ook nog dat zij vrijwilligerswerk deed bij de kinderopvang en dat ze dit zeker aan haar vriendinnen zou gaan vertellen.

Kennis
Ook de drogisterijbranche ontkomt er niet aan: het gedrag van de shopper ontwikkelt zich zo razendsnel dat in de meeste branches (de reisbranche, verzekeringen, auto’s, computer, electronica, kleding en schoenen) retailers het te laat doorhebben. Het is niet de vraag of e-shops een rol gaan spelen in de branche, maar hoe groot dit gaat worden. Uit recent onderzoek blijkt dat op dit moment 24% van uw klanten zich oriënteert via internet. Na print en de winkel de belangrijkste informatiebron. 12% zegt al via internet te kopen. Deze shopper kijkt met name naar aanbiedingen en prijs. De retailer stimuleert dit gedrag de laatste jaren door alleen maar op de prijs en promotieknop te drukken, en beseft onvoldoende dat hij zo op middellange termijn geen shoppers wint maar verliest aan e-shops. De tijd van navelstaren is voorbij.

De rol van de fysieke winkel in het aankoopgedrag van een shopper is heden ten dage geen vanzelfspekendheid meer. Je moet als retailer en fabrikant een gericht multi-channelbeleid voeren om je doelgroep shopper te (ver)leiden tot aankoop. Leer van de andere branches, wen aan het idee dat shoppers in jouw winkel via hun mobiel het product elders kopen. Voor jou moet dit het signaal zijn dat de winkel onvoldoende inspeelt op de wensen en behoeften van jouw doelgroep shopper en dat de winkel onvoldoende verleidt. En dat doe je niet door ze de deur te wijzen!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: