www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Daar zit muziek in!

In Careality on 01/09/2011 at 12:13

Verschenen in Careality

“Welke deo wil je, Robert? Hallo, zet die muziek eens uit! Je kan mij niet verstaan en ik schaam me rot, wat een rotherrie.” De jongen staat een beetje met z’n hoofd op en neer te knikken, zijn moeder is zo geprikkeld dat ze niet langer wacht en doorloopt naar de haarverzorging. Een gemiste kans? De drogist kan er in dit geval niets aan doen, want je kunt moeilijk de iPods en dergelijke verbieden. Maar deze anecdote brengt mij wel op het onderwerp muziek.

Muziek in winkels kan grote invloed hebben op het aankoopgedrag. Als de muziek tenminste goed aansluit op de doelgroep en relevant is voor een categorie, product of thema. Muziek kan emoties oproepen en ‘chemische’ processen in de hersenen stimuleren die affiniteit opwekken. Het gebied in de hersenen waar muziek wordt verwerkt, regelt namelijk de fysieke en psychische responsen op externe prikkels. Volgens wetenschappers beïnvloed muziek het gedrag door beïnvloeding van de informatieverwerking, emotionele en psychologische veranderingen en stemming.

Kennis
De invloed van muziek manifesteert zich vooral in het koopgedrag, de tijd die wordt doorgebracht in de winkel, de snelheid van consumeren en de perceptie van de consument van een bepaalde zaak of product. De gedragsbeïnvloeding door middel van muziek en de impact hiervan op de bottom line van een onderneming zijn moeilijk kwantificeerbaar. Wel leidde recent onderzoek in onder meer horeca, gemakswinkels, supermarkten en kledingwinkels tot opmerkelijke resultaten. Zo gaf in Oostenrijk 8 procent van de jongeren meer geld uit als ABBA of Elton John gedraaid werd. Daarnaast bleef 36 procent van de jongeren langer in de supermarkt. In Engeland draaide men twee weken lang om de dag afwisselend Franse en Duitse muziek bij een display met Duitse en Franse wijn: Franse muziek leidde tot significant hogere verkoop van Franse wijn; Duitse muziek had hetzelfde resultaat voor Duitse wijn.

Klanten bleken zich er echter niet bewust van te zijn dat muziek hun keuzegedrag beïnvloedde. Ook gaan mensen langzamer lopen als er rustige muziek wordt gedraaid. En we weten allemaal dat hoe langer de shopper in de winkel is, des te groter de kans dat zijn mandje voller wordt!

Misschien wordt het ooit nog gezellig bij de drogist: zomerse geluiden bij de zonnecrèmes en andere zomerproducten. Het geluid van spelende kinderen in het bos en/of zwembad ter ondersteuning van een actie met een bungalowpark. Of lekkere onthaaste muziek bij de wellnessafdeling. Bij mijn volgende bezoeken aan de drogist zal ik mijn oor te luister leggen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: