www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Mannen eten van Mars, vrouwen scheren met Venus

In Careality on 25/07/2011 at 09:22

Verschenen in Careality

De winkelvloer is steeds ‘the first moment of truth’: retailers en leveranciers beseffen dat kennis van en focus op het koop- en beslisbedrag van de shopper op en rond de winkelvloer een cruciale bijdrage levert tot groei in omzet en loyaliteit. Maar wat drijft klanten bij een aankoop? En hoe dit te beïnvloeden? Art Frickus biedt inzicht.

“Zeg schat, ik sta al een tijdje bij de kassa, hoe lang gaat het nog duren? Ik weet ook niet of ik genoeg geld in de parkeermeter heb gestopt,” roept de man naar zijn vrouw. “Ja, ja, niet zo haasten, we zijn er net en ik moet nog even kijken… ik vind het zo vervelend als je mij loopt op te jagen”, moppert de vrouw. Uiteindelijk loopt ze gefrustreerd naar haar man en ze rekenen af. “Ik koop het wel de volgende keer als ik gezellig met Marja ga winkelen”.

Had de man zich anders moeten opstellen, had de vrouw anders moeten reageren of lag het aan de winkel? Het eerlijke antwoord? Geen van drieën. De oorzaak ligt in ‘de oorsprong van de mens’. Heel simpel gezegd: heel vroeger was de man de jager en de vrouw de verzamelaar, en dat beïnvloedt ons gedrag anno 2011 nog steeds…

Tot voor kort had je het als retailer gemakkelijk. De vrouw was de dominante shopper én beslisser in zijn winkel, dus kon je je winkel perfect aansluiten op haar wensen en behoeften. In de veranderende samenleving is de rol van de shoppende man echter toegenomen, en zijn omzetaandeel zal de komende jaren verder groeien. Voor de winkelier een uitdaging, want we weten dat ‘one size fits all’ niet meer werkt. Alleen winkel(ketens) die een perfecte winkelervaring kunnen creëren voor zijn shopper, kunnen de tsunami van digitale winkels overleven. Door het groeiend belang van de man heeft de winkel er wel een uitdaging bij, namelijk de grote verschillen in gedrag, wensen en behoeften tussen de mannelijke en vrouwelijke shopper.

Hoe ziet het shoppergedrag van de man er ruwweg uit?

Hij vindt dichtbij parkeren essentieel voor het boodschappen doen. Hij moet snel en makkelijk de producten kunnen vinden (op voor hem logische plekken) en vind het prettig als hem dat snel verteld kan worden. Daarnaast is het een “must” dat hij de producten kan voelen en minimaal het gevoel krijgt dat de prijs klopt. Mannen zijn in de winkel dus meer op zoek naar navigatie en informatie, en minder naar inspiratie. Ze willen zo snel mogelijk de winkel verlaten. Kort gezegd: de man wil zo snel mogelijk kopen, de vrouw wil shoppen. Denk hieraan als u zich meer wilt richten op de man.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: