www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Oud nieuws, maar vandaag zeer actueel

In Levensmiddelenkrant on 01/07/2011 at 14:50

Heet uw “vreemdgaande” klant welkom

ZEVENBERGEN – Retailers en leveranciers beseffen in toenemende mate dat kennis en focus over het koop- en beslisbedrag van de shopper op en rond de winkelvloer een cruciale bijdrage leveren tot groei in omzet en loyaliteit. Maar wat drijft klanten bij een aankoop? En hoe dit te beïnvloeden? Shopper marketing geeft inzicht. Deze keer: de klant die ‘vreemdgaat’.

“Sorry, wat zegt u? 115 euro? Zou u mij de kassabon willen geven? Ik ga het echt controleren, want dit kan niet!” De vrouw grijpt de laatste spullen van de band en haast zich naar de tafel om eens aandachtig de bon na te lopen. Na tien minuten (!) loopt ze al murmelend de supermarkt uit. Een gemiste kans voor de retailer? Ja! Ik licht dit toe. Het voorbeeld betreft namelijk een supermarkt in een dorp met nog twee andere winkels in een straal van drie kilometer. Eén daarvan is een Aldi die een week dicht is vanwege een verbouwing. De trouwe Aldi-klanten zijn in die week verplicht om ‘vreemd’ te gaan. Voor de andere twee ketens dus een ideale gelegenheid om deze Aldi-klant naar hun winkels te lokken en eens lekker te verwennen. Maar de vraag is of de concurrenten die ‘cadeautjes’ ook echt gebruiken. Navraag leert mij dat de vrouw in kwestie inderdaad een Aldi-klant is. Maar zou ze een loyale shopper van de andere formule kunnen worden? Dat zou zomaar kunnen. Ze geeft toe dat ze veel meer, nieuwe en andere, producten kocht dan normaal. Ze beseft dat dit de reden is van de hoge rekening, maar vond het desondanks erg veel.

Prijs bij winkelkeuze
Prijs is voor veel shoppers belangrijk tijdens het plannen van de boodschappen- en winkelkeuze. Ook tijdens het shoppen wordt er op prijs gelet. Hoewel, uit veel onderzoeken blijkt dat de prijs bij shoppers vaak onbekend is. Slechts 5 tot 10 procent kent de exacte prijs van het product dat zojuist in het winkelwagentje is gelegd. Dit biedt kansen. Echter, er zit één grote beperking aan de mogelijkheden.

De kassabon
De grande finale! Het eindbedrag is namelijk bepalend voor het gevoel waarmee de shopper naar huis gaat. Dit bedrag wordt namelijk wel herinnerd. Als de shopper een rechtvaardig gevoel heeft over het eindbedrag, dan is er niets aan de hand. Is er sprake van ‘cognitieve shopper dissonantie’, dan loopt de supermarkt het risico dat de shopper zijn heil elders gaat zoeken.

Paaien
Wat kan een supermarkt doen om een poging te wagen om die Aldi-klant te paaien? Mogelijkheden te over. Een extra folder met producten die de Aldi-klant bij uitstek koopt. Producten die aansluiten op de behoefte en prijsrange van deze klant. Waarom geen winkelwagentje met deze producten bij de ingang met daarbij een prijsvergelijking? Het is zelfs mogelijk om een karretje boodschappen klaar te zetten om mee te nemen. Op de winkelvloer is het wellicht mogelijk tijdelijk extra winkelpersoneel in te zetten om de nieuwe en tijdelijke shopper te helpen. Dit geeft de mogelijkheid de shopper te wijzen op de juiste producten.

Waarom niet tijdelijk alle winkelkoppen voorzien van zogenaamde Aldi-producten, zodat een ‘Aldi-gast’ zich thuisvoelt? Bij de kassa kunnen inpakkers worden gezet. Niet alleen om de producten in te pakken, maar juist om de Aldi-shopper met vragen op te vangen. Net zoals met de vraag over 115 euro. Kost dit geld? Natuurlijk. Maar ooit nagedacht wat dit op kan leveren? Neem de shopper serieus, investeer en maak het verschil.

Voor je het weet gaat hij zo dadelijk via Bol.com zijn boodschappen doen, en dan ben je hem voorgoed kwijt. Kijk om je heen en doe er je voordeel mee.

  1. En nu wachten tot de AH een weekje dicht gaat om te verbouwen. Dan kan de Aldi uitpakken met de luxe product lijn.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: