www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Tokyo laat nieuwe instoretechnieken zien

In Levensmiddelenkrant on 06/04/2011 at 23:31

Deze diashow vereist JavaScript.

Verschenen in Levensmiddelenkrant 13 – 1 April 2011

Led-verlichting en intelligente camera’s ontwikkelen zich verder

TOKYO – De beurs Retailtech in Japan, vlak voor de grote aardbeving van enkele weken geleden, liet een aantal nieuwe instoretechnieken zien aan belangstellenden uit de hele wereld. Shopper marketeer Art Frickus lichtte er voor Levensmiddelenkrant enkele uit.

Veel innovaties en technieken voor de winkelvloer op de beurs in Tokyo zijn niet volkomen nieuw, maar wel weer een stuk doorontwikkeld. Een van de voorbeelden daarvan is narrowcasting. Nu niet op lcd-, maar op led-schermen. Daarbij is er ook inhoudelijk aan narrowcasting op de winkelvloer gesleuteld. De boodschappen op de schermen hebben namelijk een directe relatie met het erbij gepresenteerde product. Verder bevinden zich de schermen steeds vaker op ooghoogte en niet ergens aan het plafond, waar niemand ze ziet.

Verlichting
Naast de schermen krijgt ook led-verlichting veel aandacht op de beurs. Gaat de implementatie van de energiezuinige verlichting in Nederland nog met kleine stapjes, in Japan is het alweer gemeengoed. Voor diverse toepassingen en presentatiemogelijkheden wordt led-verlichting gepresenteerd, steeds met een andere lichttemperatuur en kleur.

Productherkenning
Enige jaren geleden deed Hoogvliet er een test mee: productherkenning met behulp van een camera. De techniek was toen nog niet goed ontwikkeld en Hoogvliet gaf er geen uitrol aan. Op de beurs zijn scanners te zien die de vorm en de samenstelling van een product herkennen en op basis daarvan de prijs aangeven. Het maakt een barcode overbodig, mits het systeem niet faalt.

Mobiel betalen
In Nederland laten de eerste serieuze initiatieven nog op zich wachten, maar voor veel Japanners is het al de normaalste zaak van de wereld: betalen met de mobiele telefoon. Bedrijven laten de mogelijkheid zien om met een iPhone af te rekenen. Ook een innovatie met de mobiele telefoon: thuiswinkelen voor de tv. Zittend voor de tv kunnen mensen direct producten bestellen met de afstandsbediening en betalen met hun mobiel.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: