www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

De kracht van kleur

In Careality on 04/04/2011 at 14:59

Verschenen in Careality, April 2011

De winkelvloer is steeds ‘the first moment of truth’: retailers en leveranciers beseffen dat kennis van en focus op het koop- en beslisbedrag van de shopper op en rond de winkelvloer een cruciale bijdrage levert tot groei in omzet en loyaliteit. Maar wat drijft klanten bij een aankoop? En hoe dit te beïnvloeden? Art Frickus biedt inzicht.

“Mama, ik kan het product niet vinden. Het staat er echt niet hoor!” roept de jonge vrouw tegen haar moeder, die reageert: “Het is die paarse verpakking met roze aan de voorkant. Lijkt op een gordijn of zoiets, maar het is roze, kijk nog maar eens.” Nu heeft de jonge vrouw binnen luttele seconden het product gevonden. Het merk was waarschijnlijk al bekend bij de dame in kwestie, maar zij had moeite met het vinden van deze specifieke variant. Dankzij de kleur kon zij echter snel de juiste keuze maken.

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat kleur een belangrijke rol speelt in het shopper- en koopgedrag; van interieur tot verpakking. Hoe aangenamer de shopper de kleuren in de winkel vindt, hoe meer tijd hij er zal doorbrengen en hoe meer geld hij bereid is er uit te geven. Een positief gevoel van opwinding, opgewekt door de winkelkleur, werkt eveneens koopintentie-bevorderend. Maar deze opwinding, teweeggebracht door de kleur van de winkelinrichting, kan ook omslaan in spanning en stress, wat gepaard gaat met vermijdingsgedrag. Het veelvuldig gebruikmaken van kleuren als geelgroen en rood, of andere felle en donkere kleuren, dient vermeden te worden, want dat werkt dergelijke negativiteit in de hand. Om de shopper in de juiste stemming te krijgen eens lekker te gaan shoppen, is het gebruik van lichtere kleuren aan te raden.

Let wel op dat het effect op kleur niet altijd gelijk is. Dit kan verschillen per branche en per categorie. Daarnaast moeten we er rekening mee houden dat sommige shoppers graag opwinding willen ervaren en andere juist niet. Ook leeftijd en geslacht spelen een belangrijke rol. Oftewel, stem de kleuren af op uw doelgroep!

Ook de kleur van stellingen, schapverdelers, verpakkingen en schapkaarten helpen om een ‘boodschap of herkenning’ uit te dragen: gele en rode stellingen staan symbool voor gunstige prijs(perceptie), een agressief rood prijskaartje is een aanbieding. U kunt als het ware een kleurenindeling van uw winkel maken om de shopper te helpen.

Voor merken is, vanwege de merkwaarden en herkenning, kleurgebruik eveneens essentieel. De shopper biedt het navigatie, (prijs)perceptie en de-selectie. Het eerste moment van de waarheid is tenslotte of de shopper het merk kan zien of vinden, vervolgens of het hem aanstaat en of hij uiteindelijk overgaat tot keuze. Nog geen 10% van de shoppers kiest een gekozen product vanwege de tekst: men kijkt in eerste instantie naar de verpakking, voor 85% beïnvloed door kleur. Misschien dat het tijd wordt dat u uw winkel en verpakkingen eens door een gekleurde bril gaat bekijken?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: