www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Verscategorieën bieden nog veel mogelijkheden voor instore marketing

In Levensmiddelenkrant on 04/03/2011 at 09:22

Proeverijen mogen ludieker op de agf-afdeling

Verschenen on Levensmiddelenkrant  4 maart 2011  week 9, Door Malin Kox

NIEUWVEEN – Het is vaak lastig om versproducten op een opvallende wijze onder de aandacht te brengen van de consument. Veel ondernemers vinden bovendien dat versproducten onderbelicht zijn bij proeverijen op de winkelvloer. Niet zo vreemd, zegt Paul Ras van adviesbureau sense marketing&more.

Hij noemt twee redenen waarom de versafdeling nog maar weinig aandacht krijgt bij instore marketing. “De aanbieders van de verschillende producten hebben nog niet de draai naar de behoefte van de consument gemaakt. Neem bijvoorbeeld tomaten. In die productgroep zijn er de laatste jaren ontzettend veel variëteiten bij gekomen. De tegenreactie van de consument is: wat nu? Welke soort moet ik kiezen? Dat is op te lossen door pictogrammen in te zetten die aangeven welke tomaat het beste voor welk doeleinde kan worden gebruikt. Of maak een indeling op smaaktype.”

Promotie
De tweede reden dat er nog niet veel ludieks gebeurt in vers qua instore marketing is volgens Ras het feit dat deze afdelingen door veel producenten worden beleverd. “Veel versproducenten leveren maar één product aan een supermarkt, vaak ook nog onder eigen label. Dan kun je weinig doen aan promotie. Wat Heineken doet bij kruidenierswaren, mag ook wel eens bij vers gebeuren. Die denken na over het hele schap, niet alleen over hun eigen producten. Dan kun je een stap voorwaarts maken en biedt de categorie meer mogelijkheden voor instore communicatie.” Veel ondernemers hebben daar behoefte aan, blijkt uit onderzoek van Levensmiddelenkrant. Karolien van Broek, werkzaam bij Boost Operations, heeft zo haar ideeën over hoe instore marketing in het voordeel kan werken van de versafdelingen. “Wij doen onder andere demo’s met paprika, in samenwerking met het GroentenFruit Bureau. Verder kunnen versproducten vaak gratis meeliften als we bijvoorbeeld Knorr gerechten demonstreren in de winkel. Daar moeten verse ingrediënten in.”

Herhalingsaankopen
Vanuit ondernemers is veel animo voor instore marketing in de vorm van vaste meubels met een tv-schermpje, omdat bewezen is dat de omzet van het product er door plust. “Alleen al het proeven van versproducten leidt tot herhalingsaankopen”, stelt Van Broek. “De categorie zuivel wordt op deze manier uitgebreid door ons gepromoot. Bij een aantal supermarkten hebben we standaard een dergelijk meubel staan. In het weekeinde worden daar proeverijen bij gehouden; doordeweeks wordt alleen het filmpje van het betreffende product vertoond.” Van Broek ziet ook kansen voor andere versproducten met deze demonstratievorm. “Biologisch vlees en scharrelvlees zouden op deze manier nog beter onder de aandacht kunnen worden gebracht. Vlees met het Beter Leven Kenmerk of biologisch vlees is duurder dan gewoon vlees. Door middel van narrowcasting kun je goed aan de klant uitleggen waarom dat zo is. Daarmee breng je het vlees beter onder de aandacht.”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: