www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Collectieve aanpak fabrikant en retailer loont

In Levensmiddelenkrant on 04/03/2011 at 09:13

Shopper marketing-experts onderstrepen het belang van samenwerking

Verschenen in Levensmiddelenkrant, 4 maart 2011,  week 9   Door: Judith Kloppenburg

NIEUWVEEN – Instore marketing is een relatief nieuw begrip in de Nederlandse foodbranche en er heerst hier en daar nog wat onwennigheid. Levensmiddelenkrant vroeg daarom twee experts naar een duidelijke invulling van het begrip en wat er beter kan.

“Instore marketing omhelst alle activiteiten die worden uitgevoerd binnen een winkel, met inbegrip van tactieken, zoals displays, merchandising, reclame, promoties, sampling en coupons”, vertelt Art Frickus, shopper marketing expert en eigenaar van Conspicuous Holding BV. “Je kunt het nog breder trekken, door daarnaast ook alle marketingactiviteiten erbij te betrekken die als doel hebben shoppers naar winkels te krijgen om daar specifieke aankopen te doen.” Instore marketing wordt pas echt succesvol als het gezamenlijk wordt ontwikkeld, rekening houdend met de shopper, de retailer en de fabrikant, vindt Frickus. Algemeen directeur van marketing- en retailorganisatie Popai, Bram Nauta, onderstreept deze visie. “Het is een voorwaarde voor succes. Samenwerking met heldere afspraken, verwachtingen en duidelijke rollen zijn essentieel als het aankomt op instore marketing.”

Nauta omschrijft het begrip als volgt: “Een tool om verkoop te bevorderen op the moment of truth. Hierbij horen alle communicatieactiviteiten in en om de winkel.” Eenheidsworst Als het aan Frickus ligt kan er nog wel wat verbeterd worden op het gebied van instore marketing. “Momenteel wordt er te weinig gedifferentieerd. Zowel op formule-, merk- als op shopperniveau. Een one size fits all-strategie maakt het voor de shopper makkelijk om te vergelijken en, erger nog, het verschil in aanbod niet meer te zien. Retailers en merken worden steeds meer uitwisselbaar. Het gevolg van deze commoditisering is prijsconcurrentie, iets wat nu al gaande is in Nederland. Het belang van prijs moet niet onderschat worden, daar ben ik me van bewust, maar het zal op de lange termijn niet het verschil maken.” Het advies van de shopper marketing expert is dan ook een betere samenwerking. “Ik proef bij zowel retailers als fabrikanten de wil om samen te werken. De strijd om de shopper is iets wat gemeenschappelijk opgepakt moet worden en instore marketing is hierin een belangrijk onderdeel. De afgelopen jaren is er te veel naar de cijfertjes gekeken en is de shopper min of meer uit het oog verloren. Daarom is ze minder loyaal geworden en retailers en fabrikanten moeten daarom samen toegevoegde waarde creëren. Het moet duidelijk zijn dat instore marketing, goed uitgevoerd door zowel de supermarkt als de producent, kan helpen de shopper naar de winkel te trekken en daar een beleving te bieden die voor rendement zorgt.” Nauta is het met Frickus eens als het aankomt op samenwerken. “Het overleg tussen leverancier en retail over de inzet van instore communicatiemiddelen en -activiteiten kan absoluut beter én eerder. Het komt nog te vaak voor dat de leverancier geen goede vertaalslag maakt van zijn instorestrategie voor de diverse retailers.”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: