www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

X-Factor op de winkelvloer

In Levensmiddelenkrant on 24/02/2011 at 04:36

Verschenen in Levensmiddelenkrant – 4 februari 2011, week 5

Speel als ondernemer en fabrikant in op de actualiteit. Waarom in de winkel geen duidelijke verwijzing naar de zak chips die tijdens de reclame van het populaire X-Factor voorbijkomt?

ZEVENBERGEN – Retailers en leveranciers beseffen in toenemende mate dat kennis en focus over het koop- en beslisbedrag van de shopper op en rond de winkelvloer een cruciale bijdrage leveren aan groei in omzet en loyaliteit. Maar wat drijft klanten bij een aankoop? Shopper marketing geeft inzicht. Deze keer: X-Factor op de winkelvloer.

Informatie
“ U weet wel, de chips van die reclame die ik gisteren bij X-Factor op tv zag. Oh, jij kijkt niet naar X-Factor… Het was een blauwe zak, kan ook paars zijn of rood. Hoe het heet? Tja, als ik dat wist stond ik nu niet met jou te praten. Mijn man zei dat hij wel eens andere chips wilde proberen en wees toen naar de tv.” Het levendige gesprek tussen de vrouw en winkelbediende eindigt met een zucht van eerstgenoemde. “Zodra ik de reclame zie, zal ik het opschrijven en de chips kopen.” En de vrouw loopt weg van het chipsschap.

Gemiste kans? Jazeker. Voor de retailer omdat de kans dat de vrouw de uitgestelde koop inderdaad volgende week zal uitvoeren klein is. En voor de fabrikant omdat die de marketingactiviteit niet vertaald ziet worden in omzet.

Reclame is zo oud als de mens zelf. Het woord kan worden herleid tot clamare, het Latijnse woord voor roepen. De oorspronkelijke reclamevorm bestond uit marktverkopers die hun waar al roepend aanprezen. Door technologische ontwikkeling zijn de mogelijkheden om reclame te maken gigantisch toegenomen. Zelfs in die mate dat onze hersenen ons beschermen tegen de vijfduizend uitingen die dagelijks op ons worden afgevuurd. Alleen opvallende, voor ons relevante boodschappen, op relevante momenten, worden nog door onze hersenen toegelaten. Ook de afstand en tijd tussen reclame en fysiek product is toegenomen. Hierdoor komt veel reclame op een ander, niet relevant, tijdstip bij de shopper terecht. Dit alles heeft tot gevolg dat onze hersenen het signaal beperkt (of zelfs niet) doorgeven en dat de effectiviteit van dit soort marketinginspanningen steeds verder afneemt.

Kennis
Nieuw is dit allemaal niet. We weten al sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw dat de winkelvloer een zeer belangrijke plaats is, waar de omzet beïnvloed kan worden. Space management en category management deden hun intrede. Gezellig achter het bureau de cijfertjes achter de komma berekenen. Maar door nieuwe kennis raken we ons er ook steeds meer van bewust dat je op de plaats van aankoop je merk kan bouwen. Marketingbudgetten verschuiven. Fabrikant en retailer zijn zich aan het herbezinnen over (trade) marketinginspanningen en de invulling van category management, shopper marketing heeft zijn intrede gedaan. Na Amerika, Australië en Engeland lijkt het erop dat Nederland er klaar voor is. Dus laten we de shopper nu eens écht serieus nemen!

Ik zal u niet vermoeien met modellen en processen, maar het belangrijkste voor u als ondernemer is te beseffen dat fabrikanten meer dan ooit bereid zijn om samen met u te werken aan zowel uw als de eigen winstgevendheid en merkwaarde, door zich te richten op de shopper. De shopper kan 24/7 en overal zijn boodschappen doen. Door u uitsluitend te richten op prijs en marge gaat u de strijd om de shopper verliezen. Ga daarom samen met de fabrikant het hart en de portemonnee van de shopper voor u winnen.

En die zak chips? Stel dat men inderdaad X-Factor sponsort, waarom dan niet gewoon een apart X-Factorschap in de winkel? Met producten die passen bij een avondje X-factor kijken. Je kunt er nog leuke acties omheen verzinnen ook!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: