www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Geur

In Careality on 21/01/2011 at 02:45

Verschenen in Careality 37

Geur beïnvloedt voor ongeveer dertig procent ons zintuigelijke gesteldheid.

De winkelvloer wordt steeds vaker gezien als ‘the first moment of truth’. Retailers en leveranciers beseffen dat kennis en focus over het koopen beslisbedrag van de shopper op en rond de winkelvloer een cruciale bijdrage levert tot groei in omzet en loyaliteit. Maar wat drijft klanten bij een aankoop? En hoe dit te beïnvloeden? Art Frickus geeft inzicht.

STAP 1: INFORMATIE
“Ach, weet je wat, pak maar een zak snoep”, zegt de vrouw tegen haar zoon, “en doe er voor mij enkele mentholsnoepjes in.” De jongen had niets gevraagd aan zijn moeder, had niet aan haar jas getrokken of lopen zeuren, het was een spontane actie van de vrouw. Natuurlijk laat de jongen zich dit geen twee keer vertellen en hij ‘slalomde’ zich tussen de voorraadtellende dames (het was het einde van het jaar) richting de snoepbakken. Twee totaal verschillende activiteiten, zou u zeggen: een kind dat snoep pakt en medewerkers die de voorraad tellen. Maar het ligt dichter bij elkaar dan u denkt! Het lijkt in deze tijd steeds meer om de P van prijs te gaan. Maar de retail-marketingmix om de shopper te verleiden kent meer facetten dan de prijs.

De kunst van shopper marketing is om de shopper te (ver)leiden tot meer aankoop. Zintuigelijke elementen vormen een zeer effectief instrument om uw rendement en winkelbeleving te verbeteren. Door relevant en creatief in te spelen op de zintuigen zal de shopper vaker naar het schap grijpen en vaker terugkomen.

STAP 2: KENNIS
De vrouw in kwestie was, voordat ze haar beslissing nam, langs het gangpad van de snoepbakken gelopen. Ze had de bakken niet gezien… maar wel geroken. Relevante en aangename geuren hebben een stimulerende werking: afgebakken brood, koffie of gegrilde kip: je krijgt direct honger of dorst van die geuren, toch? Geur is het enige zintuig dat direct en ‘ongefilterd’ verbonden is met het emotionele deel van de hersenen.

Geur beïnvloedt voor ongeveer dertig procent ons zintuigelijke gesteldheid en draagt belangrijk bij aan ons koopgedrag én de beleving en merkwaardering. Geur, mits goed ingezet, helpt bij het verbeteren van de effectiviteit in wat je wilt bereiken. Zo zag een dienstverlener zijn merkwaardering met negen procent stijgen door gebruik te maken van een bepaalde geur in zijn winkels. Een supermarktketen realiseerde vijftien procent meer broodomzet door de geur van brood in zijn winkel te laten circuleren. Er werd 10% meeromzet bereikt door een juiste geur in de cosmetica afdeling en 20% bij de groenten-en-fruitafdeling door een frisse, fruitige lucht.

Het wordt echter nog niet vaak wordt toegepast omdat het moelijk is om een specifieke (merk)geur te claimen. En daardoor is het lastig om de resultaten te kwantificeren en te rationaliseren. Iets wat we zeker in onze westerse wereld graag willen doen. Eén ding staat vast: geur toevoegen als element in je shoppermarketingstrategie mag dan iets extra’s kosten, zodra de shopper er lucht van krijgt, liegen de resultaten er niet om! O ja, de link met de tellende dames? Geur is de oorzaak, het tellen van de verkopen is het resultaat.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: